Историите, които все още не са написани

от -
963

Девет истории за смелия избор да станеш учител. Преживяванията на 11 учители и още стотици детски съдби, свързани с тях. Преживявания, свързани с предразсъдъците, успеха на децата, вярата в себе си, с това да надскочиш себе си. Преживявания, които показват защо да си учител е отговорна, но и удовлетворяваща професия. И защо учителите в най-голяма степен могат да влияят на съдбата на учениците си.

Истории, които нямат край. Защото всеки от нас може да напише още такива.

Тази седмица фондация „Заедно в час“ представя инициативата си „Истории без край“ в различни факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Чрез вдъхновяващи разкази на учители от програмата на организацията „Заедно в час“ иска да стимулира още хора да обмислят преподаването на ученици като свое бъдещо развитие. И да работят за това всяко дете в България да получи качествено образование.

Мисията на “Заедно в час” е да открива, обучава и развива способни и мотивирани завършващи студенти и професионалисти от различни сфери, които допринасят за положителна промяна на образованието в България. В рамките на програма за професионално и лидерско развитие те се обучават да работят като учители, придобиват педагогическа квалификация (ако нямат такава) и имат достъп до разнообразни надграждащи обучения – както за работа в класната стая, така и за бъдещото им професионално развитие.

До 20 февруари “Заедно в час” набира кандидати за деветия випуск участници в програмата си, които през 2019 г. ще преминат интензивно обучение, а от 15 септември ще започнат да преподават на ученици в 11 региона на Българиял.

В този брой публикуваме историята на Даниела Донева – една от героините на инициативата

.

 

                          Даниела Донева: Отличниците на “Столипиново” 

Или как един четвърти клас в пловдивското основно училище “Пенчо Славейков” постигна най-висок резултат във випуска си на националното външно оценяване

 

Купища примерни тестове. Състезания с различни нива на задачите. Драматизация на текстовете по български език и литература с помощта на декори и влизане в ролите на героите. Възпитаване на чувство за отговорност и самостоятелност. Индивидуална работа с всяко дете. Учене с разбиране. Голяма обща цел на класа за края на годината – училищен вестник. Така изглежда учебната 2016/ 2017 година за учениците от IV “д” клас на основното училище “Пенчо Славейков” в пловдивския квартал “Столипиново” и тяхната учителка Даниела Донева.

Резултатите си заслужават неуморната работа – децата постигат забележим напредък в знанията и уменията си и преминават успешно националното външно оценяване след IV клас. Всички 23 ученици идват сами и на четирите изпита – български език и литература, математика, човек и общество и човек и природата. Няма нито едно дете, изкарало нула точки. Четвърти “д” дори постига най-висок успех измежду всички паралелки във випуска. За ученици, много от които живеят в тежка семейна и социална среда и българският не е техен майчин език, този напредък означава много. И е въпрос не на някаква магия, а на ясни цели и непрестанно търсене на начини за постигането им. Резултат е от усилена работа, постоянство, вяра в способностите на децата и съобразяване с техните нужди.

Зелен светофар

“Цяла година не спрях да им повтарям за националното външно оценяване”, усмихва се Даниела Донева, която преди три години започва работа в училището като учител от програмата на „Заедно в час“. Завършила е книгоиздаване във Великотърновския университет, след което се занимава за кратко с журналистика. През 2016 г. се включва към програмата на „Заедно в час“ с желанието да допринесе за положителна промяна в българското образование.

Даниела преподава в най-голямото училище в квартал “Столипиново”, където учат около 1300 ученици. Училището следва програма за превенция на ранното напускане, както и за предоставяне на равни възможности на учениците. Събира и добри практики за работа с деца и техните семейства, за да може успешният опит да се предаде нататък към други учители и училища.

Когато започва да преподава Даниела си дава сметка, че за да постигнат учениците й успех, те трябва да имат подходяща среда, която да ги стимулира да се развиват. Тя провежда анкета сред децата за това от какво се нуждаят в училище, за да се чувстват добре. Намаляването на агресията излиза на първо място и класът заедно пише правила за поведение в класната стая. Дали те се спазват показва залепен на стената светофар с червени, жълти и зелени точки. За пет събрани зелени точки учениците получават лидерска роля – стават помощник-учители, отговарят за домашните и закъсненията, за разпределението по екипи и участието по време на часовете, дори проверяват задачи на останалите.

“Отговорността не ги плаши, напротив”, споделя Даниела и допълва, че с раздаването на повече лидерски роли се увеличават и зелените точки. Задачи има и за децата с червени – те почистват класната стая или пък отиват да раздават закуските на всички през междучасието.

От ученици за ученици

През лидерските роли Даниела работи за това учениците да се ангажират активно със случващото се в училище и да осъзнаят отговорността си към собствения си успех. В преподаването тя не им дава наготово верни отговори, а ги стимулира да стигнат сами до тях. Голямата цел на класа – подготовката на училищния вестник “Многознайковци”, също е част от този подход. Изданието има четири раздела, които отговарят на предметите за националното външно оценяване. За тях децата подготвят съчинения по български език и литература, теми по човек и природа и човек и общество и сборник със задачи по математика. Търсят информация, четат, вадят нови думи, за да може накрая сами да изготвят всеки един от текстовете във вестника.

Даниела се гордее с успеха на четвъртокласниците на външното оценяване, но като свое голямо постижение посочва и друго – резултатите от индивидуалната работа с едно от децата в класа, което в началото на годината не знае български, а в края вече може да чете и да решава задачи по математика. Даниела подготвя отделни материали за детето, дава му и специална домашна работа. Получава подкрепа и от родителя му, с когото работят заедно. Тази съвместна работа е ключова за младата учителка, която се стреми да въвлече и семействата на учениците си в тяхното образование. Помагат й и положителното отношение и подкрепата на директорката Екатерина Делинова и целия екип на ОУ “Пенчо Славейков”. Защото “с общи усилия, позитивна нагласа и много труд ще успеем да повлияем на промяната на образователната система към по-добро”, споделя Даниела.