Пореден етичен дефицит в лекарските действия

от -
677

Съобщенията за удавилото се в язовира 19-годишно момиче от ромската махала „Изгрев“ гръмнаха в обедните емисии. Роднините на Вера протестираха отчаяно пред болница в града, където бе закарано тялото й. Те не искаха тя да бъде аутопсирана. Протестните действия на близките бяха преценени като застрашаващи обществения ред и местните власти изпратиха полицейско подкрепление.

На другия ден коментар по случая трябваше да чуем от бившия главен мюфтия Неджим Генджев дали от гледна точка на исляма аутопсията е редна, или не е. Ако не е редна, какво да се прави при нещастен случай? Ами при хипотеза за предумишлено убийство как разследващите да открият доказателства за престъпното деяние? По Нова телевизия бившият мюфтия и полковник от ДС заяви,че аутопсирането е правилно, а протестиращите роднини са ислямисти, уахабити, джихадисти. Генджев назова и имама на квартал „Изгрев“ Ахмед Муса Ахмед като виновник за т.нар. ислямизация на ромския квартал „Изгрев“ и похвали съдебния процес срещу 13-те имами тази година, осъдил ефективно завършилия в Саудитска Арабия Ахмед за разпространяване на недемократична идеология. Кадри със забрадената с бурка майка на деветнайсетгодишната Вера и брадатите мъже, роднини от ромски произход, допълниха простите изводи на Генджев. Протестът на ромите срещу патоанатомите от Пазарджишката болница е проява на привнесен отвън фундаментализъм и фанатизъм, а несъгласието им да разрежат тялото на момичето с цел установяване на смъртта е проява на невежеството им. Образуваната прокурорска преписка за разследване срещу неизвестен извършител придаде напълно легитимна обосновка на лекарската интервенция.

Когато научих всичко това, бях на море във Варвара. Хората там ожесточено разискваха шумните и отчаяни действия на ромите и правомерността на медицинските действия. Коментарите на трагичната случка осъждаха фанатизма на ромите, превърнали вярата си в диво и безпросветно дело. Съдебно-медицинската експертиза за установяването на причината за смъртта бе самоочевидно и научно действие, цивилизована опозиция на предразсъдъците на хората от ромската махала. Малцина се позоваха на правото на информирано съгласие на роднините. Медицината у нас е с непоклатим авторитет, дори когато лекарските грешки и етичен дефицит на хората с бели престилки сдружават все повече хора във фондации за защита на пациентите. Още по-малко бяха онези, които приеха циганското малцинство за принадлежащо към силно вярващи хора, а действията им – като резултат на свещени разпоредби и висока теология. Неджим Генджев бе победил за пореден път и насъскал общественото мнение срещу мюсюлманите.

Подготовката на този материал ми откри неизвестни подробности. Близо до Пазарджик има село Варвара, каквото е и името на морското селце, където всяка година се събират артисти, писатели, кинаджии, историци и където тази година бе дискутирана трагедията с Вера. Пазарджишката Варвара е известна с празнуването на Дервишовден – уникален празник с впечатляваща стилистика и със странния дервишки танц „въртене в кръг“. В резултат на мисионерската дейност на дервишите местните жители приели исляма.Установих отново,че религиозната история на хората от всички етноси в България има най-различни корени, а разказът за всеки от тях отвежда към размисъл как свещеността достига човека и извисява неговия дух над семплите ритуали на езичеството с неговите безброй безсмислени култове, вярвания и шаманство.

Тук е мястото да кажа думи за исляма. Както всяка религия, и той наставлява хората да извършват едни неща, а да не извършват други. В този контекст трябва да се знае каква е теологичната процедура, за да бъде погребан човек, ако е вярващ в Аллах. Тялото се измива с обредна вода. Тя е затоплена, не трябва да е от чешмата. Починалата жена се покрива със специално парче плат, само някои места са достъпни за умиването, което може да се извършва само от жена. Ако покойникът е мъж, тяло му се подлага на свещения ритуал от мъж. Едва след обредното измиване скърбящите изпращат своя близък ЧИСТ при Всевишния.

Сега да си представим какво точно направиха лекарите в Пазарджик в разрез с религиозната култура на ромските роднини на починалата при инцидент в езерото деветнайсетгодишна Вера.

Те не изслушват молбата на поразените от внезапната загуба близки на момичето, къпало се с други деца и загинало по очевидни причини пред очите им. Молбата на опечалените е била ясна, казва районният мюфтия Абдулла Салих. Тя не се приема от лекарите на основание НПК. От една страна, казва обаче свещенослужителят, „като лоялни граждани на Република България ние спазваме законите. Щом се налага аутопсия, да я извърши ПОНЕ ЖЕНА!“. Защото, според мюсюлманите, трябва да се защити достойнството на загиналото момиче! И защото „отношението към тялото на починалия човек трябва да бъде такова, каквото е към живия“. Така учи Коранът, казва Абдулла Салих. Постулат е, че връзка с тялото на една жена може да има само нейният съпруг или баща, или най-близък роднина. Тя трябва да има законни отношения с този, който ще я докосне, а лекарят е чуждо лице. Той осквернява, „насилствено влиза в общение с момичето, което е недопустимо“, заключава районният мюфтия.

Защо не са били чути молбите на ромите от квартал „Изгрев“? Болката им е била достатъчна, за да позволят на медицината да издирва причината за смъртта чрез разрязване на девичото тяло. След като се сблъскват с непреклонността на лекарите за аутопсията, те се примиряват. Настъпва обаче следващата вълна на бунт, защото, въпреки исканията и разбиранията им, в близките населени места не е бил открит патоанатом от женски пол. Наистина, за невярващия това е пренебрежима подробност, за мюсюлманите обаче съществуват императиви. Толкова ли е било трудно да се съобразят с религията на хората, повеляваща им строг начин да изпращат починалите в другия свят? Този начин им е завещан от техните предци. Тези предци, които може би са дошли от село Варвара, където все още се празнува Дервишовден.

Религията не е административно предписание или уредба. Религията е висок възглед за човека. Ислямската интерпретация на човека включва живота му не само в долния, грешен свят, но и в отвъдния. Затова при последното пътуване на дъщеря им за другия свят за родителите е било проява на дълг да съхранят нейното Достойнство и да не позволят мъжки ръце да разрежат тялото й. Близките са съсипани, защото техните разбирания за свещеното учение са били пречупени и не им е било позволено да изпратят Вера за задгробния живот.

Между другото, в някои ислямски страни аутопсията е забранена. Възможно е доводите в полза на задължителната за европейския свят аутопсия при нещастен случай или спорна лекарска намеса, довела до летален изход за пациента, някой ден да се окажат нищожни. Във всички случаи обаче модерните общества имат консенсус по един въпрос. Трябва да бъде поискано и получено съгласие на близките на покойния за каквато и да е медицинска интервенция с тялото му. Това е тяхно гражданско право.