Сватба в Назарет събира българи и православни араби

от -
1 507

Интервю за една сватба, няколко религии и култури с Бойка Павлова – икономист и собственик на фирма.

Халил, Рами, Маяда – много красиви източни имена! Приятели сте от София, отиде на сватбата им през август в Израел! Според местната православна традиция церемонията е траела седем дни независимо войната навън!

Да, не бях ориентирана в каква пъстра компания ще попадна. Приятели сме с Рони и годеницата му от години, затова ни поканиха в Назарет. Оказах се в изключително пищни сватбени тържества заедно с още близо 500 души.

Ще те попитам за самата сватба, но разкажи първо нещо за Рами и Маяда, младоженците.

Те са от докторски семейства. Повечето са завършили икономика или медицина в България. Бащата на Рами е известен коремен хирург. В клиниката му в Назарет идват да се лекуват болни от САЩ, Канада. Клиентелата му е измежду много богатите. Рами пък е зъболекар. Сега се връща, за да държи според израелския закон за висше образование приравнителни изпити. Но ще остане да практикува там.

Кажи защо, макар че се досещам за отговора.

В Израел ще получава много по-голяма заплата. Те са израелски поданици.

И край с България? Край с приятелите , а както ви гледам на снимките, не сте малко?

Не, казват, че ще се връщат, природата им харесва, имат имоти тук. Да учат медицина тук на арабите им излиза евтино. В Израел имат безплатно висше образование, но приемът е квотен, на година шанс получават 60 души.

Излиза, че получават висше образование тук, а отиват да работят там?

В Израел ще получават заплати, от 14 до 20 хиляди лева. /1 шекел е равен на 0,42 лв./. Ще печелят много добре, там също имат здравна каса, но не е монополна, както е у нас.

Чух те да говориш много впечатлена за социалните контрасти в Назарет. Разкажи ни.

За пръв път отивам в Израел. Когато се е изграждала израелската държава, по хълмовете са живеели палестинци. Изселвали ги, после сринали домовете им, направил нови и там се заселили евреите. Направи ми впечатление голямото разделение между араби и израелци, инфраструктурата в арабския квартал не е изградена, мръсотия, няма тротоари. В еврейския квартал всичко е точно обратното, красиви дворове, хубави къщи, на четири ката, като българските. Разказаха ми, че първо изграждат къщите, после – кварталите, накрая се нанасят жителите.

Май навлизаме в болезнена тема. Освен че си чела в интернет, кой е бил разказвачът ти за всичко това?

Един арабин от гостите – Али. Той преценяваше войната като насилие. Али е атеист, макар че е от мюсюлманско семейство. Членува в организация „За мир в Израел, Палестина и съседните държави“. В един от дните на сватбата ни заведе в Хайфа. Каза ни, че това е най-толерантният град на света! След тази война всички са се отдръпнали, затворили се.

8

А младоженците? Те какво мислеха за войната? Впрочем, как я усети през тези седем дни?

Те са православни араби. Напълно произраелски настроени. Подкрепят правителството на Нетаняху. В самия Назарет нямаше война. Само понякога се чуваха преминаващи изтребители. Рами и Маяда са от сравнително богатите патриархални семейства, къщата им е впечатляваща .

Като в поговорката „един гледа сватба, друг –брадва“. Колко човека бяхте?

Над 460 души се събирахме в различните сватбени зали! Имаше и евреи и араби. Нас ни посрещнаха с „добре дошли“ на български! Имаше ден на младоженката в Хайфа. Там ядохме и пихме без Рами. Маяда изигра традиционен танц със свещи. Това е техен ритуал. Танцът е много обран и стилизиран . Мъжете пляскаха в такт. На деня на младоженеца, нея я нямаше. Братята й присъстваха, семейството има четири деца. Масите бяха специално аранжирани със цветя, отрупани с традиционна храна и напитки. Не оставяха празна чинията на гост нито за миг, сипваха вино, уиски. Булката се преобличаше за всеки ден със специален тоалет. И на нас, гостите, ни въведоха такъв дрескод. Третият ден беше ден за почивка. Жените почистваха, включих се и аз. Мъжете пушеха наргиле. На седмия ден вече беше черковният ритуал.

Когато ми разказа за православните ти приятели в Назарет, си припомних за християнството в Близкия Изток. Чела съм много за коптите в Сирия. Зная, че християните през ранните векове са претърпели силен процес на арабизация. Усвоили са арабския език на битово равнище, а богослужебните им книги са християнски. Напоследък заради Шакира половината свят разбра за арабите-християни. Какво представлява православна сватба в израелския Назарет?

Първото, което ме стресна бе абсолютно познатият начин на кръстене! Свещеникът се прекръсти, както учим нашите деца. После видях орган, което ме обърка. Целият ритуал е обаче напълно познат, православен. Свещеникът е със същото расо, чете Библията на арабски. Подземието на храма „Благовещение“ е цялото в старини, свързани с Исус, който е родом от Назарет. Даже в другата християнска църква „Свети Гавраил“ е запазен изворът, от който майка му Мария е вземала вода.

6

Сигурно си успяла да отидеш до Божи гроб?

Отидох, разбира се. Домакините ни не посмяха да дойдат. Нито тези, които бяха пропалестински настроени, нито тези с произраелските убеждения. За нас нямаше проблеми да отидем, облякохме се с потничета, дънки , ранички, и влязохме в Йерусалим. Всичко беше доста поопустяло. Войната беше разгонила тълпите. Дори пред Стената на плача едва –едва се виждаха богомолци. Над главите ни отново прелитаха изтребители.

7