Доктор Йорданка Колева: Рекордът ми е 42 телефонни консултации на ден

Споделете статията:

 

Личното здраве и това на близките на общопрактикуващите лекари всеки ден е изложено на риск. Те се срещат първи с пациентите и е редно държавата да се грижи повече за тях. В рубриката ни “Първа линия” днес разговаряме с доктор Йорданка Колева, която работи в село Костенец – в началото като като участъков, а по-късно – като общопрактикуващ лекар. Тя разказва: На въпроса защо на нас – личните лекари и медицински сестри, лаборанти и санитари няма да бъдат раздавани лични предпазни средства както на другите професионалисти , които са първи в борбата със заразата, ни отговориха – „Всички лични лекари са еднолични търговци и като работодатели тяхно задължение е да осигурят себе си и персонала си с лични предпазни средства.“ Като едноличен търговец обаче от мен не са очаква да затворя „дюкяна“ на практиката за първична медицинска помощ.

 

Доктор Колева, около 10  000 джипита в България сте на първи линия в битката с коронавируса заедно с лекарите от инфекциозните клиники. От Сдружението на общопрактикуващите лекари алармират, че вие сте в много неблагоприятна и дори опасна ситуация. Според Вас достатъчно ли е нивото на вашата защитеност ? Кой ви закупи маските и защитни облекла и вярно ли е, че вие си купувате всичко сами?

Защитни средства (облекло за еднократна употреба, ръкавици, маски за лице) и дезинфектанти за ръце и повърхности закупуваме сами. Сторили сме това сами в хода на рутинното ежедневно себеобезпечаване преди влизането в сила на извънредното положение. Става въпрос за хигиенните мерки, които спазваме в процеса на предпазване и предотвратяване на разпространението на други инфекциозни заболявания. Поради трудното снабдяване с тези средства в момента остава под въпрос докога и докъде ще ни стигнат тези продукти, с които сме се снабдили вече, тъй като в момента има трудности с доставката им (дезинфектантите и спиртът изчезнаха, но после се появиха, маски продължава да няма). Всичко сме си купили за наша сметка. Доколкото знам, охранителите, данъчните и банкови служители, както и работещите в публичния транспорт са осигурени. Тези от тях, с които разговарям по тези въпроси останаха изненадани – „нали вие сте първи“?

На 9.03.2020 получихме инструкцията-заповед, в която сме предупредени, че екипи от РЗИ „тръгват на проверки“ и че подлежим на санкции при неспазване на инструкциите за противоепидемични мерки (носене на маски и др.) от всички – и персонал и пациенти на територията на здравната служба. Не съм било по-уплашена от коронавируса, отколкото възмутена и изплашена от тона на това предупреждение. От следващия ден колегата медицинска сестра в нашата практика се превърна в своеобразен пъдар, която още пред входа на здравната служба започна да гони хората от достъп до службата с предупреждения за маската и нейното задължително носене при среща с нас.

Наскоро получих отговор на въпроса защо на нас – личните лекари и медицински сестри, лаборанти и санитари няма да бъдат раздавани лични предпазни средства както на другите професионалисти от т.нар. „първа линия“ на среща със заразата: „всички лични лекари са еднолични търговци и като работодатели тяхно задължение е да осигурят себе си и персонала си с лични предпазни средства.“ Като едноличен търговец обаче от мен не са очаква да затворя „дюкяна“ на практиката за първична медицинска помощ.

Една добра новина от общността: в нашето населено място работи шивашко предприятие, колегите от което заедно с тези от местния техникум  по облекло изработиха и ни предоставиха маски за многократна употреба.

Работите в малко селищно място. Как изглежда Вашият ден на работа с болните при наложената пълна изолация? Със сигурност пациенти, които са с хронични заболявания, или  бременните не биха могли ефикасно да бъдат консултирани по телефона…

Ще се изненадате колко ефикасно може да е консултирането по телефона! Условие за това е предварителното знание, разбира се, и традицията, която имам с моите пациенти за подобни консултации особено в почивните дни. Аз познавам пациентите си от повече от 20 години – с  техните алергии, информация за лекарствени взаимодействия, фактори на повлияние. Доброто разпитване си остава важно, също така. Разглеждането на снимки на обриви и на бебешки памперси са част от консултативната работа. Консултацията „на живо“ на хронично и остро болни не прекъсва и сега, разбира се. На практика обаче, консултацията по телефон обикновено е по-натоварваща – все пак имаме само един глас, с помощта на който се ориентираме и комуницираме. Засега рекордът ми е 42 телефонни разговора на ден. И още една добра  новина от местната общност – кметът на селото командирова при нас колега медицинска сестра от затворената временно детска ясла и тя помага много в процеса на организиране на потока на пациенти и недопускането на струпването им чакалнята.

Имахте ли пациенти, които са се завърнали от сезонна работа в чужбина? Ако да, какви трудности сте срещнали с медицинското им обгрижване?

Имам завърнали се от сезонна работа в чужбина. Засега са само роми, по някаква случайност. Точно с тях нямам никакви трудности. Свързаха се с мен в първия ден от пристигането си и продължават да ме информират всеки ден от 14 дневната карантина за температурата си, съгласно протокола. Друго група е тази на международните шофьори. В началото, някои от тях, в първите дни (края на февруари и началото на март), по техни думи, изобщо не бяха информирани от органите на гранична полиция на ГККП при влизане в страната, че трябва да се обадят на личния си лекар за инструкции и за задължителната карантина. За щастие нямаше инфектирани и хората се уведомиха един друг. Но през първите няколко дни беше истерия – дойдоха в чакалнята напълно неподготвени от никого за изискванията на карантината. Все още остава проблемът с късното получаване на известията от ГККП чрез РЗИ. Някои пристигат с до пет  дни закъснение, а при някои от тях карантината изтече преди да съм получила официалното потвърждение за пристигане от чужбина. Когато се обадих в РЗИ за този проблем ми казаха, че „не би трябвало да е така и че със сигурност не е така!“

От друга страна пътуващите със самолет наши съграждани са много по-добре информирани от граничната полиция на летището.

Очевидно е намаляването на дейността на личните лекари с оглед на взетите мерки срещу коронавируса. Това ще доведе ли до спад в приходите ви през този период?

Да. В условия на извънредно положение не можем да работим по профилактични прегледи, по планови имунизации, по детска и женска консултации. Но не сме толкова засегнати колкото други слоеве на обществото, които изцяло останаха без работа и без доходи. Работя в туристически район и много от пациентите ми са заети в хотелиерския и ресторантьорски бизнес и в транспорта, свързан с него и с образованието. В момента са изцяло без работа.

Като общопрактикуващ лекар сте преживяли вече епидемичната обстановка около т.нар.“свински грип“. Какви са разликите?

Тогава въобще не се говореше за тези неща, но много хора тогава прекараха грип с тежки усложнения включително и аз самата. Имахме смъртен случай на млад човек, каквито бяха и по-често засегнатите. За сегашната ситуация не смея да давам лично мнение. По-скоро съм объркана от посланията и имам остра нужда от информация от колегите – епидемиолози и вирусолози по въпроса.

Вече сме 22 –ия ден от обявяването на карантина. Какво се случва с Вашите пациенти – повече ли се страхуват, научиха ли се как да спазват указанията на Националния оперативен щаб?

По-скоро се научихме. И все пак има нужда от още работа:

Тези дни млада майка на три деца се опитва да влезе в службата без маска. Регулиращата сестра й казва да се снабди с такава.

– Няма откъде, защо не ми дадеш твоята?

-Не мога, маските са индивидуални.

– На аз – само за да вляза. После ще ти я върна!

Но като цяло усвояваме новите правила и ги спазваме.

 

 

 

 

 

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Споделете статията:
Avatar
Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.