Една прекрасна госпожа ала Борисов… Не кашляй тамо, мила дамо!

Споделете статията:

 

 

Въпросът кой гостува в БНТ винаги е бил важен. Дотук водещият на „Панорама“ Бойко Василев отговаряше с един добре изработен аргумент: политиците трябва да правят нещо, за да бъдат поканени. За обикновените хора, сдружени в неправителствена организация, която иска оставката на Емил Кошлуков, заради неизпълнение на обществената функция на БНТ, дори да правят нещо, пак няма да бъдат поканени. В последното издание на  „Панорама“ председателят на „Да, България“ Христо Иванов обясни, че от 4 години за първи път е поканен в предаването, а в БНТ е поканен от три години два пъти и единият е заради право на отговор. Водещият на БНТ Бойко Василев му обясни, че трябва да правят нещо, за да бъдат поканени.

Но през последните месеци БНТ няколко пъти нарочи все едни и същи хора в деяния, които те не са извършили. Правото на отговор взе да става най-често използваният жанр, ако и да не е журналистически в БНТ.

 

Епизод 1 от сериал със заглавие „БНТ поднася своите извинения“

През август, в дните, в които МВР извърши „разчистване на гражданите“ на „Орлов мост“ в 4.30 сутринта, Иво Никодимов обяви, че „Отровното трио“ има призиви за конфронтация с полицията. По-късно БНТ не излъчи мненията на организаторите на антиправителствения протест, които отрекоха да са изричали подобни призиви. Водещите на „По света и у нас“ обясниха на зрителите, че репортерът имал недопустима грешка и щял да бъдел наказан. Според в. „Дневник“ от „Отровното трио“ са поискали право на отговор.

СЕМ не се самосезира за нарушение на дейността на оператора БНТ.

От сайта на БНТ на 7.08.2020 г. четем:

„Днес в емисията в 18 ч., при пряко включване след брифинг на СДВР репортерът ни Иво Никодимов неволно е допуснал лапсус и вместо да поясни, че публикации в социалните мрежи призовават за нападение над полицаи, които са коментирани от Столичната полиция, е казал: “обръщение през социалните мрежи на Арман Бабикян, Николай Хаджигенов и проф. Минеков, в което се призовава за гражданско неподчинение и за безредици на тазвечершния протест, включително за нападение над полицейски служители.”

Българската национална телевизия поднася своите извинения за допуснатата неточност при предаването на информацията. Дирекция “Новини и актуални предавания” отчита направената грешка и ще накаже провинилия се репортер.“

 

Това не е лапсус, а непрофесионализъм в работата. В БНТ знаят също, че лапсус е, когато Иво Никодимов размени имената на братята Бобокови, да речем, а не когато припише изказване за нападение над полицаи на протестиращи хора. Мненията на организаторите на антиправителствения протест не са излъчени.

СЕМ се стаяваше някъде по себе си на 8 август. Обявяването, че някой ще бъде наказан не е решение, защото подобна грешка показва много сериозен проблем на липсваща редакторска работа и вътрешен правилник как да бъдат проверявани изявленията на личности, а този правилник е част от организацията на БНТ. А организацията на работата на БНТ е въпрос на предприета политика и дейност от страна на генералния директор и Управителния съвет на БНТ.

 

След месец епизод 2 от сериала „БНТ поднася своите извинения“:

На 8.09. в сутрешния блок на БНТ е изчетена новина без автор, че представителите на „Отровното трио“ призовават за „свикване на Народния съд“. Първо, проблем е да има новини без автори, а в БНТ има изобилие от т.нар. „покрит бланк“, които се четат от говорителите на „По света и у нас“, но не са посочвани авторите. Второ, проблем е да има редакция, в която не са проверявани от самите говорещи думите, които са изрекли. Нима в БНТ нямат телефоните на живи хора от „Отровното трио“, за да поискат потвърждение на думите, които им приписват? Грешките на БНТ могат да доведат до създаване на напрежение в обществото. Липсата на редакционна организация е систематичен проблем в дейността на оператора БНТ.

В създаването на това напрежение веднага се включи зам. министър на външните работи Георг Георгиев, който повярва на БНТ и свика специален брифинг, за да се „качи на новината“ и да обяви колко зли са протестиращите. В това време БНТ свали новината от сайта си, забравяйки, че тя вече е някъде в интернет записана и продължава да бъде разпространявана. Недопустимо е изявленията на нашето външно министерство да бъдат формирани по медийни публикации, в други случаи – това може да ни доведе до  международен конфликт, в този – има опасност правителствен представител да ни вкара в граждански конфликт.

„В 14:27 на страницата на БНТ е публикувано съобщение: „Уважаеми Дами и Господа,

БНТ поднася на своите зрители извинение за неточна информация в сутрешните новини от 8 септември 2020 г., като виновният редактор ще бъде дисциплинарно наказан.
БНТ не толерира и няма да толерира разпространението на новини с невярно съдържание.“

Видимо ги произвежда. Наказанието на един редактор за грешка в медия е проблем, който показва, че там решенията са еднолични. А в правилника на БНТ има ясно описание, че това е работа на няколко души. Навярно в СЕМ ще ни отговарят на въприоса: Защо операторът БНТ не спазва собствения си правилник за пореден път?

 

Вежди Рашидов издал биографична книга.

Колко автобиографии са представени в БНТ като култура?

 

Та нека се върнем на първоначалния въпрос: Кой е канен в „Панорама“, как са избирани събитията на новини в БНТ, как телевизията определя кое е от обществен интерес?

Ако гледаме новините на същата телевизия, организираните движения произвеждат много политики, въпреки че само няколко часа по-късно БНТ се самоопровергава в това, което им приписва като действия. През последната седмица като „минута култура“ беше обявена новината, че Вежди Рашидов издал биография. Всъщност защо й викат биография на тази книга? Не е ли автобиография, когато авторът се самоописва? Виждаме задушевни кадри с целуващи се негови приятели, малко след като министърът на здравеопазването призовава учениците да носят маски. Нека носят! През това време Вежди Рашидов и Йорданка Христова ще показват, че не им дреме на тяхната възраст за министъра на здравеопазването.

Не знам кое е по-нелепо – да останеш в медийната халтура на държавата си като рожденик с печено прасенце насред гладна зима или като човек, който показва пренебрежение към препоръките за самосъхранение по време на пандемия. Стори ми се някак безчувствено това встрастено прегръщане с Георги Първанов и други сходни служители в дни, в които маската е част от училищната униформа.

Вторият въпрос е какво не е показвано в тая тъй прослувата „минута култура“. Например, БНТ не излъчи новината, че над 1000 души внесоха подписка в Народното събрание с искането за оставката на председателя на Народното събрание. Може би самославенето на един политик, бивш скулптор, е незащитим повод за обществен интерес при толкова богата книгоиздателска дейност в страната? Най-тъжното е, че в БНТ обявиха, че тази новина е важна, защото се бил събрал елитът на нацията. Ами нямаше елит в кадрите, имаше естрадна политическа върхушка. А и може би е добре БНТ да се извини на Вежди Рашидов за лошия звук в репортажа си.

Подобни клишета на БНТ, че една маса политически фигури правят елита на нацията, води до това да не се разбере къде почва разговорът и как се превръща в словоблудство в програмата на телевизията.

 

Анонс в анонс в анонса – словоблудството на Даниела Серданова по БНТ2

По БНТ 2 започна ново предаване на бившата манекенка Даниела Серданова, която реши да ни покаже, че има диплома за висше образование. Дотук няма нищо нередно, дори е похвално. Проблемът е в начина на снимане на това предаване – има нещо сходно между диско-прическата на Серданова и неупотребяваните филтри за осветление, които са в кадър. В един свой текст Умберто Еко обясняваше тази технология на фалшивото въвличане на зрителя в кухнята на телевизията – колкото повече телевизията показва кабелите си и червените светещи лампички на камерите си, толкова повече измислица има в това предаване.

Анонсът на Серданова е отправен към гражданите. Показва ни „човешки истории“ на отхвърлени и насилвани момичета, а в анонса пред един дувар ни обяснява, че „социалната промяна, към която толкова много се стремим“ преминавала през „интензивните отношения с близки хора“, щели сме да сме „по-осъзнати и автономни граждани“. Разговорът с Калин Терзийски и дъщеря му завършва с: „Успяхме да открием много интересни неща за отношенията на баща и дъщеря, които не са изследвани така публично, освен в книгите.“ А Калин Терзийски потвърждава: „Наистина е така.“

Не знам какво имаше предвид Серданова, но според мен още малко книги няма да са излишни за такъв псевдоизследователски разговор. Най-неприятна е подмяната на начина на разказване във втората – по-дуварената част на предаването. Там са снимани – на фона на една олющена стена личните истории на момичета, които са преживели отритването, насилието и липсата на бащата. Няма паузи, монтажът е изрязъл всичко човешко в разказването. Разказва машина за лични истории. За „пресечка“ е използвана диско-физиономията на Даниела Серданова. За малко заприлича на ремонтирано копие на Мира Добрева.

Не знам кое е по-тъжно – кимането на Серданова, докато е монтиран този каканиз от страдалческо псевдоизповядване или фактът, че в това предаване сядат реални хора, които имат реални проблеми. „Загубих ума и дума като те слушах.“ – е най-умното нещо, което Серданова произнесе в рамките на три интервюта. В края на едно от интервютата насилвано момиче казва: „Аз просто ще се разрева, не да се разрева няма, защото съм се научила да си изразявам емоциите като хората.“. Като кои хора? Нима хората спряха да плачат, бетонирани от псевдопсихолози и телевизионни шамани? Накрая предаването завършва с агресивна поза на Серданова и словесното обвинение към „нашето поколение“, което било виновно за всичко това, а даже не си давало сметка. Не знам кой си мисли, че я гледа, но ние сме от различни поколения.

Въпросът за това кой е канен за водещ и кой е канен за гост остава отворен. Защитната тактика, че някой трябва да направи нещо, за да бъде поканен, не работи. Основният принцип е друг. Точно в „Панорама“ Бойко Василев много пъти е показвал, че знае как да следва принципите за ролята на медията при обществени сблъсъци на мнения.

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Споделете статията:
Avatar

Жана Попова

Д-р Жана Попова e преподавател по радио и телевизионна журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация. От 2020 година води рубриката "Имало едно време телевизия" в Маргиналия. Автор е на книгата „ Жанрове и форми. на забавлението в телевизията“, издание на „Полиграфюг”, 2016