Когато училищата отново отворят врати, направете играта приоритет, съветват специалистите по психично здраве

Специалистите по детско психично здраве настояват правителството да даде предимство на детската игра и общуването с приятелите пред формалните уроци и успеха в училище, когато училищата в Англия отворят отново и ограниченията на карантината се разхлабят.

Те заявяват, че са „изключително загрижени“ от влиянето върху психичното здраве на децата на продължаващата повече от шест седмици тяхна социална изолация, без възможност за жива игра с връстниците. Психолозите се обръщат към министрите с призив да поставят играта сред най-важните от новоразрешените дейности.

Специалистите настояват децата да могат да играят с връстниците си без социална дистанция, веднага след като това стане сигурно, на основата на „риск-полза“ анализ, като изтъкват ползите, гарантирайки, че децата не са изложени на излишен риск.

Хелън Дод, професор по детска психология от университета в Рединг заяви: “Връщането в училище след дълго време, прекарано у дома ще бъде предизвикателство за много от децата. Ще бъде особено трудна задача, ако от тях се очаква да останат на две метра от приятелите им.“

„Настояваме, когато стане безопасно, облекчаването на ограничителните мерки да бъде направено, по начин, който позволява на децата да играят с връстниците си, без „социална дистанция“, колкото може по-скоро. Това може да означава близката игра да е разрешена само по двойки или в затворени малки групи („социални балони“), които позволяват чести взаимодействия с малък брой контакти.“

Специалистите по детско психично здраве и развитие предупреждават, че децата ще страдат от самота и изолация след наложеното изолиране у дома, като част от националните мерки за спиране на разпространението на короновируса.

Докато министрите очакват училищата да открият учебните занятия и да започнат с наваксването на изпуснатия материал, експертите в панела, който представлява пет университета, включително Кеймбридж и Есекс, заявяват, че играта ще има основна роля в облекчаването от стреса и тревожността у децата.

В писмо до министъра на образованието Гевин Уилямсън те заявяват: „Понастоящем емоционалното здраве на много деца ще страда от самотата и изолацията. Като експерти по детско психично здраве и развитие ние призоваваме правителството да избере социалното и емоционалното благополучие на децата за приоритети при всички решения, които касаят както облекчаването на карантинните ограничения, така и повторното отваряне на училищата.“

С фокус върху децата на 3-11 години, те препоръчват серия от мерки за подкрепа на децата от момента, в който страната започне за излиза от ограничителния режим, настоявайки правителството да осигури време и възможности за децата да играят с връстниците си както в сградата на училището, така и извън него.

Те препоръчват на училищата да бъдат осигурени необходимите средства и методика за това как да подкрепят детското емоционално благополучие щом като отворят отново врати и че „по това време играта трябва да има предимство пред академичния напредък“.

Докато много родители и учители ще се тревожат за училищния успех и здравните рискове, публично-здравното послание на правителството трябва да подчертае социалните и емоционалните ползи от играта и общуването с връстниците, заявяват експертите.

„Надяваме се, че когато, в предстоящите седмици и месеци, се вземат политическите решения, в тях, емоционалното здраве на децата ще получи вниманието, което заслужава“, продължава писмото. „Лошото емоционално здраве на децата води до дългосрочни психично-здравни проблеми, по-слаби обучителни резултати и причинява значително икономическо бреме.“

Панелът основава препоръките си на „бърз преглед[1]“ на академичната литература (от около 90 изследвания, бел. прев.)  която изучава вредното въздействие на изолацията върху децата и облекчаващите ползи от играта, включително и едно изследване, което открива, че деца, които са преживели карантина или социална изолация при предишни пандемии имат до пет пъти по-често нужда от психично-здравни грижи от различен порядък в сравнение с тези, които не са.

Сам Картрайт-Хътън, професор по клинична детска психология в университета в Съсекс споделя: „Всички изследвания показват, че  емоционалното благополучие на децата е накърнено по време на карантината и изглежда, че това страдание, в много от случаите, ще продължи дълго след това. Настояваме министрите и законотворците да осигурят за децата съществен – и по възможност – увеличен достъп до възможности за висококачествена игра колкото може по-скоро.“

Д-р Джени Гибсън, старши асистент по психология и образование от университета в Кеймбридж добавя: „Лесно е играта да се пренебрегне като маловажна, но за децата, да играеш с връстниците и със съучениците има много важно влияние върху тяхното социално развитие.

„Играта е от критична важност като средство за преработване на емоциите и затова ще бъде един от основните начини за справяне с изолиращите ефекти на карантинните мерки. Поради това е така важно, каквито и мерки да бъдат предприети за облекчаване на социално-дистанциращите ограничения, на децата да се осигури време и пространство за игра с приятели.“

Говорител на правителството заяви: “Ние приемаме важността на играта за психичното здраве и благополучие на децата и младите хора по време на епидемията от коронавирус. Затова публикувахме ръководство за училищата и семействата за това как най-добре да подкрепят децата и насочихме ресурси за да им помогнем да сторят това.“

„Психично здравната подкрепа продължава да бъде достъпна за нуждаещите се от нея. Националната здравна служба остава отворена и водещите психичноздравни благотворителни дружества са подкрепени с допълнителен ресурс от 5 милиона паунда през психичноздравния фонд за отговор на коронавируса.“

Сали Уийл, образователен кореспондент на Гардиън, 7 май 2020

Превод: Румен Петров

[1] Loades, M.E., Chatburn, E., Higson – Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., Linney, C., McManus, M., Borwick, C. & Crawley, E. Rapid Systematic Review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. https://osf.io/qh5fp/

 

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика
Avatar
Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.