Драстични разлики на изпитите от националното външно оценяване, отличен/2/ за МОН

Отличен (2) си писа МОН на изпитите от националното външно оценяване след 7-ми клас. Обърна си внимание на ‘положителната тенденция’ в резултатите (без да казва с колко са улеснени изпитите тази година), както и на високите резултати на възпитаниците на природоматематическите гимназии.

Какво се крие зад хубавите думи: цифри. Средният брой точки по математика е 37,94 от 100. Преобладаващия брой седмокласници не преминават 50% бариера на изпита. София е на първо място, а на първите места са СМГ и Три частни училища.
Разликата между 1-ви и 10-ти е драстична: десетият, 35то СЕУ в Лозенец има средно едва 62 точки. (А в София има 212 училища…)

Извън центъра на София и големите областни градове, за които се сещате, нещата вървят прогресивно надолу. В Ловеч, Монтана, Разград и Сливен 85 на сто от децата имат под 50 точки.

Но какво се случва с последните места? Тук статистика в прес-релийзите на МОН или в счупените файлове, които предоставят на сайта си, липсва, за щастие аз мога да ви кажа:

В училището в малцинствен квартал в София, където преподавам от тази година, приблизително ⅔ от децата (които са се явили) са с резултати под минималните от 16 точки (т.е. имат двойки), а всички преминали имат резултат под 25 точки. След 8 години в системата (с предучилищна група), ПОВЕЧЕТО ОТ ТЯХ НЯМАТ ФУНКЦИОНАЛНИ УМЕНИЯ ПО МАТЕМАТИКА.

Сред тях има много будни и интелигентни деца, които с тези резултати ще се насочат към нискокачествени професионални училища или ще отпаднат ‘от системата’. Изгубеният им потенциал е огромен.

Защо и кой (освен мен) е виновен и какви са изводите?

Има огромна и увеличаваща се разлика между знанията (и уменията за прилагането им) на две групи деца: тези, чиито родители са заети във високотехнологичния сектор на големите градове и/или са с големи икономически възможности И всички други.

Учебната ни система изнемогва, учебния материал е пълен със шлака, учебната база, учителите…, проблемите и абсурдите в нея са много и няма да ги описвам сега. Но няма как нещата да се променят, ако на черното се казва бяло, и резултатите се замитат под килима.

Как например ще бъдат използвани резултатите от матурата за 4-ти клас, за да бъде обърнато внимание на проблемите в определени училища? Можете ли да очаквате от деца, които са неграмотни в 4-ти клас, да вземат в отличие НВО на 7-ми клас?

И ако този текст с проценти и точки ви се струва суховат: помислете си, че повече от половината ни деца не могат да го разберат. И стават все повече.

От профила на Димитър Механджиев, учител по математика в 75-то училище на столичния квартал “Факултета” по програмата “Заедно в час” , осмелил се да остави почти целия випуск в 7-ми клас на поправителен.

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.