Черен Петър, или малко за расизма

Вече повече от пет години живея в Холандия. Причината да дойда тук, освен прекрасната възможност за работа, която ми се отвори, беше и идеята за либералната Холандия – брачното равенство, приемащото отношение към гей хората, легализираната проституция, почти легализираната марихуана… Когато пристигнах тук обаче, осъзнах, че това е по-скоро една леко романтична представа като за цяла държава и цял народ. Забелязах например честото посочване на изкупителни жертви – те са мързеливи, живеят на социални помощи, вдигат шум, вършат престъпления, не спазват “холандския ред”. Първо бяха мароканците и турците, след това поляците, българите и румънците, сега пак са мароканците… Отделно чувах и за дискриминацията към трансполовите хора, стигмата към проституиращите и административните пречки пред тях, множеството изисквания към лица, кандидатстващи за убежище в страната и т.н. Но никога не се бях замислял за скрития расизъм на холандците.

Един от любимите холандски празници е Sinterklaas, по едноименния светец (също така Sint Nicolaas – Св. Николай), който се празнува на вечерта преди Никулден – 5 декември. Понякога се шегувам, че тук това е “малката Коледа”, но по традиция за холандците това всъщност си е денят за размяна на подаръци и празнуване със семейството, докато 25 декември е повече формалност. Разбира се, в последните десетилетия, под натиска на популярната култура, Коледа добива все по-голямо значение и тук, но моите холандски приятели ми споделят, че на Sinterklaas е истинското разменяне на подаръци, и за деца, и за възрастни, докато на Коледа си подаряват по една книга, например, като за отбиване на номера. Синт е прототипът на Santa Claus – добрият старец с бяла брада и червена роба, който носи подаръци на добрите деца, а лошите – отвежда на следващия ден в Испания (всяка история трябва да бъде и леко абсурдна, нали, аз лично не бих имал нищо против да бъда отведен в Испания през декември).

Синт си има помощник – Zwarte Piet (Черен Петър) – и сега думата ми е за него. В последните години в Холандия тече ожесточен дебат около Zwarte Piet – много хора намират образа му за расистки и резултат от миналото на Холандия като държава, търгуваща роби. През 2013 г. дори имаше разследване от Офиса на върховния комисар на ООН по човешки права, но в крайна сметка не обвиниха Холандия в расизъм.

Това, което забелязвам обаче, е, че главно чужденците и чернокожите намират героя за расистки. За белите холандци това си е просто една традиция, един празник, и герои, които са любими на децата (и съответно остават такива, когато децата пораснат). И холандците яростно защитават Черния Петър и отказват да го видят като расистки образ и евентуално да го променят. В интерес на истината, едната от легендите за произхода на Черния Петър е, че е бил роб в Етиопия и Св. Николаас го е освободил. Като благодарност, Пит предложил да му бъде помощник – по-скоро благородно деяние, отколкото расистко или робско. Напоследък все по-често се изразява и теорията, че е черен заради това, че е минал през комина и е целия в сажди. Това обаче не обяснява яркочервените устни и огромните обеци, нали?

Демонстрация против Zwarte Piet. CC-BY Constablequackers.
Демонстрация “за освобождаването” на Zwarte Piet. CC-BY Constablequackers.

Но мисълта ми е за дискриминацията и расизма, които не виждаме, тъй като не се отнасят до нас. Аз самият нямам силно мнение по дебата с Черен Петър – разбирам доводите и на двете страни. Но аз съм бял и не мога да усетя расизма така, както, вероятно, черните хора. Според проучване от юни 2014 г. мнозинството не-бели холандци смятат, че Zwarte Piet е дискриминиращ образ към тях или някой друг. За сравнение, само 25% от етническите холандци смятат, че е дискриминиращ към някой друг. Това, според мен, трябва да е достатъчно, за да бъде променен героят по някакъв начин. Приятелят ми е бял холандец и, както и останалите, силно си защитава традицията и не вижда нищо нередно в този герой. Опитах се да му обясня, че при други обстоятелства – такива, които биха засегнали него – сигурно не би мислел така. Ако например помощникът на американския Дядо Коледа беше холандец, чиято основна черта е да е скръндзав. Или Zwarte Piet беше гей, който, вместо да влиза през комина, подрежда цветя в домовете на хората и пръска сребрист брокат навсякъде… Аз бих счел такъв персонаж за обиден, пък бил той и детски герой.

Тази година, в опит да се успокоят духовете, излизат и зелени и сини Zwarte Piet, или без обеци и толкова начервени устни. Някои хора смятат това за още по-гротескно, а други протестират още по-силно срещу развалянето на любимия им герой. Все пак, има и някакъв напредък – 6 от 211 общини са заявили, че ще представят различен Zwarte Piet – например в Гауда ще е свързан с популярното едноименно сирене. Но вероятно ще мине много време, докато традицията изчезне (ако изобщо изчезне) и една от причините е, че натискът за промяна в Zwarte Piet се счита за още един нежелан ефект на глобализацията и политическата коректност.

Avatar

Борислав Герасимов

Борислав Герасимов работи в международната организация за борба с трафика на хора La Strada в Амстердам. Преди това е работил в Асоциация "Анимус".