Добрият, пегелът и речта на омразата

„Господари на ефира“ избраха 2 февруари, за да излъчат видеообвинението „Монах си търси секс по интернет“ срещу един от монасите в Българската православна църква. Този път беше монах Филарет. Записът е качен и в интернет страницата на предаването със заглавие „Гей аферата в църквата се разраства – вижте нови шокиращи разкрития“; и от него, вместо звън на църковни камбани, звучи петел. В същото време, във „Вяра и общество“ по БНТ проф. Калин Янакиев и водещите на предавания по БНТ и БНР обсъждат темата може ли клирът да бъде критикуван. Предаването е подготвено, преди „Нова тв“ да излъчи видеото си.

Авторът на материала в „Господари на ефира“ Борис Ваклинов може да бъде обявен за откривател на нов жанр – „телевизионна анатема“. Видеото задължително включва: 1) представата на автора за порнофилм с участието на монах; 2) снимка на патриарха в очакване да бъде разпнат на телевизионния кръст; 3) най-важен елемент – забраден с бяла качулка източник, пожелал анонимност.

След 2013 г. „Нова тв“ развява втори път тази бяла качулка в ефира.

„Праведният“ източник с бялата качулка застава пред камерата и разказва за разврата за втори път с още по-неоспорими доказателства с един основен мотив: за да мога да отворя очите на църквата за това, което се случва не само в Троянския манастир, а в цяла България. След това от предаването реализират възстановка на оригиналната кореспонденция между мъже, единият от които е разпознат от източника като монах Филарет, за когото той има доказателства, че вилнее в гей сайтове и си търси мъже за секс.

Най-многобройната ни църква в светската ни държава вероятно ще намери начин, както и преди, да отговори на телевизиите как се спазва църковният морал. Нека да се вслушаме обаче в посланията на телевизията, когато е наметната с бяла качулка.

Първото – Борис Ваклинов оставя изповядващия се пред него за втори път източник, пожелал анонимност, необезпокояван да изрази мнение за „содомити и хомосексуалисти“ в църквата, без въобще да реагира на това, че „содомити и хомосексуалисти“ са поставени в един порядък. Второ, за разлика от църквата, телевизията няма право да насърчава заклеймяване заради сексуална ориентация. Трето – тя носи отговорност заради това, че външна продукция излъчва послание, в което обвинението към конкретен човек е пренесено върху група хора. Дали монах Филарет е содомит, навярно няма кой да ни каже. Но това, че хомосексуалистите не са содомити, би трябвало да ви го каже всеки в телевизията. Четвърто – има само два случая, в които телевизията би могла да оправдае това нахлуване в личния живот на човек и то трудно. Първият е, ако става дума за публична личност. Дали монахът – тази толкова важна фигура между човека и бога в православната църква – е публична личност в светската държава? Със сигурност не е. Още повече, че за монасите, заради избора на призвание, пространството на манастира е и лично пространство.

И вторият случай, когато телевизиите могат да използват кадри, заснети без съгласието на снимания човек, е при журналистически разследвания на престъпления или на теми „в интерес на обществото“. Църквата е част от обществото, но това дава ли основание да се прекрачват границите, които гарантират правата на личността.

Църквата навярно ще отлъчи монаха, който е нарушил обета си и е осквернил името й. Но извършването на едно нарушение от телевизията, за да бъде „изловено“ друго, създава потискащото внушение, че всеки видеозапис може да бъде използван в името на „доброто“, че всеки може да бъде сниман и подлежи на санкцията на телевизионния съд, в който нито му е осигурена защита, нито е невинен до доказване на противното. В петък „Господари на ефира“ демонстрира необичаен способ за достоверно предаване на факти – „възстановка на оригинален разговор“. Всяка възстановка е фикция. В същото време обеща да продължи с излъчването на кадрите от случилото се между двама мъже. Кадрите щели да са оригинални и щели да докажат „разврата“ в сексуалния живот на единия от тях.

Дали пък не се случва обратното – една телевизия ни показва кадри със спорно съдържание, за да ни убеди в собствената си девственост. „Разкритията“ на „Господари на ефира“, и да са в интерес на обществото, се правят със средства, които не са. Защото, докато те бранят църквата от монасите, кой ще брани от тях основни човешки и граждански права.
Препечатваме от в. „Култура“.
Avatar

Жана Попова

Д-р Жана Попова e преподавател по радио и телевизионна журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация. Води колонка в „Култура“ за медийна критика. Автор е на книгата „ Жанрове и форми. на забавлението в телевизията“, издание на „Полиграфюг”, 2016