Между евреи, християни и мюсюлмани има много общо

Саид Мутлу е имам в Сърница. Член е на комисията по фетва към Главно мюфтийство. През 2014 година е осъден условно на 1 година затвор с 3 години изпитателен срок за проповядване на радикален ислям в Пазарджишкия окръжен съд в процеса срещу 13-те имами. Саид Мутлу е оправдан по обвинение за насаждане на омраза. Заедно с Абдула Саллих обжалват в Пловдивския апелативен съд. На 1 юли 2015 г. Пловдивският апелативен съд освободи Саид Мутлу от наказателна отговорност. Увеличи обаче наложените му административна глоба на 4 хиляди лева. Главно мюфтийство определи делото за дискриминационно спрямо мюсюлманите и ще обжалва присъдите в Европейския съд по правата на човека в Страсбург.

Господин Мутлу, в медийния център на Главно мюфтийство изнесохте лекция на тема „Хелял продуктите в светлината на Корана“. На това публично събитие не видях други журналисти, освен от сайта за човешки права “Маргиналия”. Как си обяснявате това – с непознаване на историята на „хелял“ или с някакво предубеждение към религията ви?

Може би и двете, но според мен причината е повече в непознаването на тази материя, защото досега не е имало дискусия по този въпрос.

От една страна, споменахте колко е трудно на мюсюлманите да си осигуряват „хелял“ месо от магазините у нас (чисто – б.а.). Употребихте дори израза „живеем като малцинство“ и същевременно казахте, че и за други религии храната бива „чиста“ и „нечиста“ според вярванията им. С този подход вие дадохте примери за толерантно отношение между мюсюлманите и „китабите“ – „хората на книгата“, последователите на така наречените авраамови религии. Впрочем, има ли общо между „хелял“ и „кашер“?

Между тези две неща – кашер и хелял – има много общи неща. Да, може да се каже, че “кашер” е еврейският синоним на “хелял”, а “трефе” е синонима на “харам”. Например към забранените “трефе” неща спада свинята, също както тя е “харам” при мюсюлманите.

Може ли теологията на храненето, която вие представихте на лекцията си тази вечер, да бъде „преведена“ научно?

Да, може и д-р Ариф Шабан (практикуващ кардиолог в „Пирогов“ – б.а.), който изнесе един от докладите на панела, засегна частично този въпрос. По-разширено и по-специално за това, защо трябва да избягваме свинското месо, има книжка, издадена от Главно мюфтийство под заглавие “Свинското месо през призмата на религията и медицината”.

Мюсюлманите в България надхвърлят милион. Трудно ли е да осигурявате „хелял“! Имат ли децата в детските градини възможност да получават такива продукти, които да съответстват на духовното им възпитание?

Да, трудно се осигурява “хелял”, като причината е и в това че, мюсюлманите не са достатъчно просветени в тази област. Що се отнася до децата, не само в детските градини, но и въобще като цяло до тази, 2015 година, не е имало такива възможности. Наскоро прочетох, че на някои места вече се поставя този въпрос пред ръководствата на съответните учреждения и дано да се въведе това, защото то е от полза за всички.

Нека се върнем назад в годините. Стана ясно, че едва след 1997 година Главно мюфтийство създава Комисия по сертифициране на „хелял“ храни. Обяснете моля, връзката между нарастване на духовното образование на мюсюлманите за изискванията на Аллах за забранени продукти и създаване на вериги, които да доставят съответната храна?

Връзката е логична и естествена, защото преди тези въпроси не са се знаели поради липсата на информация от грамотни и компетентни кадри в сферата на теологията. Естествено е с появата на специалисти да се поставят и такива изисквания. Това е световна тенденция.

На днешното събитие районният мюфтия на Кърджали Бейхан Мехмед също постави акцента върху нуждата от религиозна информация. Той каза, че както Главно мюфтийство така, и Светият Синод, са ощетени с ограниченията при изучаване на ислямската и християнска религии, което им е гарантирано от Конституцията. Как предпазват здравето на съвременния човек тези свещени разпоредби за храненето?

Това е балансирано хранене. Не може да се ядат убити с ток животни, или удушени. Не може да се храни вярващият с мърша. Рибите са полезни. Не трябва да се консумират опиати, алкохол. Те упойват разума. Съвременните изследвания доказват колко вредно е за здравето всичко това. Морската вода е чиста и пречистена – това е „хелял“. Рибите са ни дадени от Аллах за храна, за тях не се изисква да се използва насилие.

Вие сте член на комисията по фетва към Главно мюфтийство и при вас постъпват редовно питания. Кажете, пилешкото месо, което се продава по магазините, не е ли е заколено?

Пилешкото месо, което се продава в магазините, е храната на Дарените с писание (Ехли китаб). Аллах знае най-добре.

Като проповедник с голямо влияние, говорите ли публично и по темата за не-насилствения характер на исляма? Времето, в което живеем е пълно с тревоги и междурелигиозни напрежения! Освен това, бяхте подведен под съдебна отговорност за разпространение на радикален ислям, за насаждане на „недемократична идеология“.

Да, аз говоря на тази тема, и ще говоря и за в бъдеще. В интернет могат да се видят и чуят проповедите ми. Темата за насилието, за смъртта, са много важни и актуални теми. Не само аз, но и моите колеги говорим за това. За съжаление, когато ние говорим по тези проблеми, не се обръща много внимание. Когато някой друг говори, обратното – отдава му се много повече внимание.

Въпросите зададе

Юлиана Методиева

Avatar

Юлиана Методиева

Юлиана Методиева е журналист. Главен редактор на в. „1000 дни”. Съосновател на правозащитната организация БХК и главен редактор на нейното издание „Обектив” от 1994 до 2014 г. Автор на социологически изследвания, свързани с медийната свобода, антисемитизма, толерантността и малцинствата. Автор на 3 книги и десетки публикации в различни издания. Сценарист на документалния филм „Те, другите” (режисьор Ани Йотова). Основен спомоществовател на двутомното издание „Депортацията на евреите от Беломорска Тракия, Вардарска Македония и Пирот. 1943“ (автори Румен Аврамов, Надя Данова (2013).