Обществените медии между доверието и фактите, пропагандата и троловете

През седмицата Българското национално радио организира  международна конференция на тема “Общественото радио и предизвикателствата на бъдещето”.

Във фокуса на конференцията бяха тенденциите в развитието на обществените медии – програмно съдържание, финансиране, иновации, регулация.  Представени бяха  най-новите европейски стратегии в отговор на променените очаквания на аудиторията.

Обсъждан бе и въпросът за създаването на телевизия за рускоезичната публика.

„Маргиналия”  публикува интервютата на Ирен Филева, водещ  в програма „Христо Ботев“, БНР.

Предстоят статии по повдигнатите теми от други известни експерти.

Бъдещето е в наши ръце, каза Греъм Елис, заместник-директор на радио Би Би Си и президент на Комитета на Еврорадио към Eвропейския съюз за радио и телевизия. Доверието е част от нашата уникална връзка с гражданите. На г-н Елис зададох въпрос за казуса с едни снимки от началото на кризата Русия – Украйна. Тогава на Евронюз им се наложи заради отрицателни коментари в мрежата да сменят снимката на деня от фейсбук страницата си. Снимката беше на боядисания в цветовете на украинско знаме паметник на българо-съветската дружба в София. Тогава Би Би Си качи историята за „декорирането” на този паметник в последните години. Но на Би Би Си не се наложи да свалят снимки на реално случили се събития.

Г-н Елис коментира по принцип и какви би трябвало да са правилата:

Не съм запознат в детайли конкретно с този случай.
Най-правилното, според мен, е да има една активна обществена дискусия. Разбира се, не всеки ще бъде съгласен с изразените мнения. Но ние трябва да дадем възможст тя да се състои. Трудно ми е да бъда по-подробен.
Но Вие повдигате един изключително важен въпрос, тъй като ние разполагаме с едно огромно количество информация. Имаме я в радиото, в телевизията, в интернет, в регионалните ни програми, също съдържание, генерирано от нашите потребители.
Първостепенната роля и задача на нас като журналисти е да проверяваме за верността и истинността на това съдържание.
Именно това беше моята основна теза по време на конференцията, че най-важната отличителна черта на обществените медии спрямо комерсиалните е, че те имат много високо ниво на доверие. За да запазим това доверие, ние трябва да представяме точни факти по радиото, телевизията или в интернет. Дори това да е на цената да признаем, че нямаме потвърждение на даден факт.

Това не значи, че трябва да се тиражират слухове?

Със сигурност ние не трябва да тиражираме сред обществото слухове. Но има случаи, при които ние нямаме как да проверим определени информации. Например, ако във вестникарски заглавия бъдат публикувани определени новини, но ние нямаме втори източник, не можем да се преструваме, че те не са се появили в общественото пространство.
По подобен начин един политически кореспондент би искал да информира обществеността какви са неофициалните дебати и разговори между политиците.
Много ясно трябва да направим разграничението между това, което е твърдение, спекулация и това, което е факт.
Както ние казваме във Великобритания, мненията са безплатни, но фактите са свещени.

Според Ингрид Делторн, генерален директор на Европейския съюз за радио и телевизия (ЕBU), трябва да се променяме и адаптираме. Програмата “Хоризонт 2020” за бъдещото развитие е с ключова дума „промяна”, а интернет със сигурност е верният път към по-младата аудитория, защото тях трябва да ги намираме на платформите, които те предпочитат. Но освен ползи, интернет ни поставя и предизвикателства.

Едва ли е случайно, че външните министри обсъждаха създаването на телевизия за рускоезичната публика.

Как трябва да изглежда тази европейската телевизия?

Ако трябва да кажа честното си мнение, пускането на един нов канал, насочен към руско езичната аудитория, за да се справи с една пропаганда, това ще е една нова пропаганда. Ние сме убедени, че не може да се бори една пропаганда с друга пропаганда. Най-важното за обществените оператори е да представят една обективна и безпристрастна информация.

А с троловете как да се справим?

Това е една много голяма заплаха. Единственото решение е да се влагат все повече сили и ресурси във верификация и проверка на всяка една информация. Хубавото в този случай е, че тази информация става публична и хората реагират много активно, когато някоя информация не е истина.
На конференцията аз наблегнах повече върху големите възможности, които дава интернет, но той също предоставя и такива предизвикателства към проверката на информацията. И това също трябва да направим.