“Вашингтон” 5 мобилизира ултраси и рокери?

Споделете статията:

Обстоятелства ме отведоха при лидера на ВМРО Красимир Каракачанов дни след като над сто цигански фамилии от гърменското село Марчево станаха първа новина за телевизиите. Махленската свада на пияна глава между местни българи и „външни“ роми – берачи на гъби и билки, се оказа за експерти и десни политици новото лице на „етнически конфликт“. Жандармерията бе оградила размирното гето, а в Гърмен се наложи спешно да пристигне вътрешният министър Бъчварова. Тя бе освиркана при опита си да чуе и „двете страни“, а крясъците „циганите вън“, разцепващи въздуха, затрудниха силно комуникацията й с мускулести българи, налитащи на бой. Журналистите едва се ориентираха в обстановката, а по-късно пострада и репортерска кола. Малцина от наблюдателите на случващото се между Гърмен и гетото направиха връзка между „дълго затаявания“ гняв на селските жители, породен от съжителството с циганските нашественици, и апетитната земя в Марчево. Познавачи само разказват за размножаващите се обяви за бъдещи строежи на хотели с луксозни ресторанти и басейни и отдавна сочат желанието на собственици на земя и местната власт от Благоевградска област да превърнат в атрактивна дестинация махалата Марчево, Гърмен и чудната природа на Пирин. Разбираемо е, че циганските катуни са сериозна пречка за развитието на туризма в региона. Село Гърмен от години работи активно за рекламния си имидж и през легендата за местни герои – участници в Македонско-одринското опълчение при избухването на Балканската война. Това, разбира се, е икономическа скоба за гърменския “етнически” пожар.

Централата на патриотичната организация ВМРО е на ул. „Вашингтон“ 5. На входа няма следи от разкош или фюрерски плакати, както е при политическия конкурент „Атака“. Самият Красимир Каракачанов е подчертано словоохотлив. Още когато му звъннах да поискам среща, ме попита: “Какво, за циганите ли ще си говорим?“. Преди темата за напрежението в Гърмен обаче стана дума и за друго. За “родолюбиви” прочити на историята и за предстоящ в Плевен погром над една книга (“Турците в България” – б.м), която не отговаряше на вкусовете му като професионален историк и политик от коалицията Патриотичен фронт – НФСБ и лидер на ВМРО. Споменавам това, защото то носи важна информация за персоната му. Няколко дни преди срещата ни, Каракачанов заедно с академик Георги Марков бяха поканили над 30 посланици и ведомствени историци в Парламента,пред които да заклеймят книгата с „неправилно“ съдържание и твърде либерален прочит на турското наследство по българските земи. Иначе казано, всеизвестни и притеснителни са претенциите на „войводата“ да бъде строг полицай за опазване на чистите корени на нацията, а вредителите да бъдат наказвани чрез публични хайки и неприятности с ДАНС.

Когато заговорихме за сблъсъците в Гърмен, у Каракачанов липсваше обикновената агресия и изстъпления по адрес на етноса. Изслушах подчертано добродушни разсъждения за абсолютната необходимост от образование и работа за ромите. Стигнахме и до бунтовете на хората в Гърмен срещу незаконните постройки, които ромите изграждат, а впоследствие превръщат в свои постоянни жилища. Дали положението е “нетърпимо”, е повече от ясно. Медиите информират за масова солидарност от страната с основателните искания на протестиращите . Отделен въпрос е дали самите медии от сърце не нахъсваха и без друго предубедения зрител. Както и да е. Та, във връзка с “народната” подкрепа на избухналия конфликт, поставих и логичния въпрос кой координира футболните фенове, рокерите и други подобни щурмови отряда в предстоящото на 2 юни „гражданско неподчинение“ на селяните от Гърмен.

По-нататък ще кажа какъв бе отговорът на един от най-популярните българския националисти Красимир Каракачанов, депутат от 38, 40 и 43-то Народно събрание. Той бе оповестен през 2008 като агент на Шесто управление на ДС по линия на промакедонския национализъм, което отбелязвам съвсем не между другото.

С Краси се познаваме повече от 18 години. Водили сме изтощителни спорове в телевизионни студия за опасността от секти, цигани, а напоследък и за уж радикалния ислям, „насаждан“ от полуграмотни имами в циганския квартал „Изгрев“ на Пазарджик. Правозащитната ми битност се движеше симетрично с действията на организацията ВМРО. Колкото пъти техните факелни шествия демонстрират с плакати в защита на изконните български ценности срещу „родоотстъпниците“ от неправителствения сектор, толкова пъти публично се е налагало да заставам лице в лице с Каракачанов. Иначе казано, когато ВМРО-вци запяват пред НДК „Боят настана, тупат сърца ни“, аз и шефът на ВМРО задължително започваме медийни дебати. Водили сме кресливи спорове не само за проблемите на сектите, но и за македонското малцинство в България, за „циганската престъпност“ и за това дали жените с бурки са истински мюсюлманки или купени от Саудитска Арабия. Тъй като динамиката на политическата му кариера зависеше от хаотичния вот на избирателя, през годините Краси Каракачанов влиза и излиза от Парламента и властта. Никога обаче не напусна офиса на ул. “Вашингтон“ 5. Никога не намали строгата охрана на националната ни идентичност. Дали ВМРО ще подкрепя жалби до кметове срещу цигани, живеещи в мизерните къщици, пръснати из софийските квартали „Красна поляна“ или „Захарна фабрика“. Дали хората му ще оглавят бунтове срещу възвръщане на вакъфски имоти в Казанлък, или ще веят черно-червеното си знаме срещу мирни гейове и техния цветен София прайд, няма значение. „Войводите“ и техните силови отряди – футболните фенове – са винаги на първа линия. Пак съвсем не между другото припомням как през 2010 година хората му разбиха главите на богомолци от “Свидетели на Йехова” в Бургас.

В последно време присъствието на Красимир Каракачанов като лидер на патриотите в България поизбледня. Медиите всекидневно излъчват сгърченото от ярост лице на партийния му ортак Валери Симеонов и заканите му да ликвидира с решителни мерки циганската престъпност. Вярно, рейтингите им все още се догонват, но видимо Симеонов се радва на по-голямо доверие.

Вечерта преди срещата ми с лидера на ВМРО по телевизора, в пряка връзка с истерията по темата „Гърмен“, предаваха протести срещу ромите във Варна. На площада бяха придошли хора, идейно ангажирани с бунтовете срещу „циганското беззаконие“ в Гърмен. Варна има своето циганско гето „Максуда“. Нормално, в навечерието на местните избори десните партии трябва да се обозначат пред електората си със силни ангажименти за разрушаване на незаконните ромски къщи! В първите редици на варненците бяха рокерите, с лица, обветрени от магистралите и стръмните шосета на страната. Якетата и вързаните през главите им шалове, грохотът на моторите им, изглеждаха на телевизионния екран точно както когато нахлуха в Катуница преди пет години. Тогава ултраси и яки мъже с мотори дойдоха от Пловдив. Все така анонимни и с идеали за „чиста и свята Република“ срещу мургавите малцинства. Васил Левски стана икона и на тази мускулна сила буквално пред очите ни. Само добро историческо образование може да помогне в разчитане на онтологическата връзка между рокерите, футболните фенове и погромаджиите от трагичните години 1939-1943.

Във Варна, като очевиден организационен фактор на българските мото-банди, се виждаше Костадин Костадинов. Общински съветник. Дългогодишен зам.-председател на ВМРО. Човекът, нахъсвал футболните фенове и всевъзможни ултрадесни групички в Бургас срещу споменатото вече откриване на храма на „Свидетелите на Йехова“. Кървавите кадри на разбитите глави на привържениците на тази нетрадиционна за страната ни религия обиколиха световните медии. Звъняха телефони отвсякъде, кореспондентите на Ройтерс и Франс прес взимаха интервюта от нас, правозащитниците. Следствените органи уж образуваха дело за религиозно мотивирано насилие. С делото нищо не стана, дадоха смешни присъди за хулиганство. Никой не се изненада, че на зам-председателя Костадинов му се размина да бъде подведен по чл. 163 от Наказателния кодекс.

Наказателни акции, щурмове и погроми срещу гета в България

Техните сайтове са много. По-представителните са Ultrasloko.com, Ultrasibulgarid.blogspot.com, Velikabulgaria. Има още десетки оцветени в червено-кафяво спотове в интернет пространството. В тях пишат бивши или актуални скинхедс, обикновени расисти, платени от сродни фашистки организации в чужбина. Предназначени са за младите хора от всякакви прослойки, има и автентични любители на футбола. Сайтовете имат дълга биография зад гърба си, която съвпада напълно с 25 години демократичен преход. Като визитна картичка ултрасите представят така себе си: „Нямаме имена за външния свят. Само приятелите ни познават. Нямаме лица, често качулката ни покрива лицата, един шал на лицето и това е!“ Поколенчески млади и стари стоят заедно в постингите и слоганите: „Ветеранът ултрас дава пример на по-младите“, се казва във водеща дописка. Преди година за сбиване с цигани в квартал „Люлин“ Ultrasbulgaria написа: “Напрежението в София нараства драстично след нападението на група цигани расисти срещу български момчета… Всички помним Катуница, всички знаем, че заедно можем всичко!“

В навечерието на 2 юни, деня, в който се чества годишнина от гибелта на революционера поет Христо Ботев, електронният сайт „7 дни футбол“ описва пристигащите рокери в Гърмен като „отмъстители“: „Те идват, за да бранят българщината“. „Ще вземат нещата в свои ръце“! Вдъхновената информация на сайта информира читателите си как по тонколоните се разнасят възрожденските песни „Стани, стани, юнак балкански“ и „Боят настана, тупат сърцата ни“. В тълпата от яки мъже тези песни неочаквано придобиват фашистки обертонове. Съвършено очаквано и логично е кооптирането на рокерите с татуираните футболни фенове. Едните се бият по стадионите, но изповядват същата ненавист и расизъм като хората с кожени якета и яките машини. Едните съставляват Мотобратството и говорят пред публиката с Иван–Вазовата реторика. Другите веят знамената на футболните клубове и на България, като крещят заплашително срещу тъмнокожите, обратните, не-българите. В случая крясъците им се сдвоиха срещу циганите от махалата „Кремиковци“. Крещяха с мегафони „Ние идем!“, „Боят настана!“, и размахваха юмруци. И едните, и другите бяха нощували около Гърмен, някои – в Благоевград, за да избегнат полицейските блокади. По данни на някои медии, от София са тръгнали 500 мотористи, други обаче съобщават, че са били над 1000! И редом до тях са стотици, стотици футболни фенове. В обсадата на Марчево журналистите провиждат и Димитър Ангелов – Дучето. Популярният водач на агитки на ЦСКА се прочу с участието си в изгонването на злополучната фамилия Зрънкови и силно расистките си изказвания. Заедно с футболните фенове на „Ботев“ и „Локомотив“, както и с техния лидер – пловдивчанинът Малено, Дучето потушаваше бунтовете в Катуница. На 28 май в Гърмен полицията арестува само крайния националист Андон Балтаджиев. Той бе щастлив от това.

Кръвната връзка между национал–патриоти, рокери и футболните фенове

Първите факелни шествия на патриотичното ВМРО датират от 1996 година. Тогава националистите придружаваха протестните шествия на БПЦ срещу сектите. Хоругвите, иконите, монашеските раса и просълзени бабички съставляваха неизменния контекст на „войводите“. Обозначили се като истински и единствени пазители на религиозната и национална чистота на България, хората на Красимир Каракачанов и до днес владеят ретроградното, посткомунистическото, ксенофобското, дискриминационното. Когато го оповестиха за агент на Държавна сигурност, Каракачанов леко се сниши. Нито за минута обаче не пропуска да държи здраво структурите си в София, Пловдив или Варна. Лявата му ръка е младият Ангел Джамбазки, любимец на Ани Цолова и Виктор Николаев от Нова телевизия. Провинциалният Костадин Костадинов разширява по Черноморието електората и демонстрира мускулната сила на ВМРО. В София преливат ВМРО-вска кръв на Луковмарш, а лица на младите националисти могат да се видят на Списаревски марш, организирани уж от Български национален съюз, Гвардия или други откровено фашистки организации.

Дали фенклубовете, рокерите и всякаква останала ултра-кафява част от обществото ни са под прекия контрол и финансиране от ВМРО, никой със сигурност не може да каже. Във всички случаи ултрасите и рокерите, също като прононсираните националисти, са хора с кауза. Дайте им пари за бензин и бира – и те вече развиват бясна скорост по магистралите. Светкавично се свързват в мрежата. През мобилните телефони и Фейсбук осъществяват групова комуникация, обменят мобилизиращи статуси. Тръгват да щурмуват „нечисти“ места, населени с “боклуците на човешката природа”. Още циганското дете не си е измило очите от сън, когато моторните патриоти вече нахлуват в махалата му, при жалката къщица на многолюдната ромска фамилия. Offroad-ите са хора, които са шумни, агресивни и откровено расистки мотивирани. Достатъчно видими са за медиите и службите за сигурност, но никой не ги намери за откровени девианти, хулигани, застрашаващи обществения ред и спокойствие. Имиджът им смразява кръвта на всяко малцинство – все едно дали ромско, на гей хора или на малка група либерали, протестиращи срещу дискриминационните изявления на Петър Москов и Валери Симеонов, както беше миналата година. Могат да бъдат използвани от партийни и икономически структури. Нормално. Там, където са се разпаднали легитимни публичните организации, празното място се заема от „спонтанни“ мъже, мачо по природа, с голяма страст в душата. „Те силно любят и мразят“, както казва известната социоложка М. М. Не са особено грамотни, не им и трябва. В Гърмен нахлуха, за да покажат, че това е социален бунт. Бунт, който идва „отдолу“. Те са етнически българи, а България е място само за тях.

Кой съставя маршрута на моторното братство за Гърмен

Попитах Красимир Каракачанов с очевидно доверие в мощните връзки на войводите, които той председателства повече от 20 години. Легитимирах образа им на изразители на народната воля. Народът срещу циганите – какви други да са опорните точки за професионалните популисти пред местния вот!

Въпросът ми беше двусмислен. Националистическият вот е парламентарно представен от коалицията Патриотичен фронт/ВМРО. Би следвало да не им трябват „паравоенни“ отряди. Но хората на Валери Симеонов са новаци в политиката на крайнодясното. Не владеят улицата. Нямат живописни аксесоари, в София ще ги изритат, ако тръгнат по “Витошка”. Освен провинциалната СКАТ с крайно възрастна аудитория, НФСБ нямат друг пиар ресурс. От гледна точка на елитите Валери Симеонов и Валентин Касабов са пълни аутсайдери. Докато „войводите“ на Каракачанов имат минало в славните македонски битки на някогашна България. Легендарни имена като Яне Сандански и Гоце Делчев са в родовата памет на средностатистическия българин. С тази македонска биография ВМРО рекрутират „кадри“ отвсякъде – университети, футболни игрища, елитни гимназии, от Института по история на Българска академия на науките! Патриотите на Симеонов днес ги има, утре ги няма: Красимир Каракачанов обаче е политически evergreen. Хитрец е, има странични финанси, не се гнуси от всякакви съдружия, стига да му осигуряват тема за организирани маршове на неговите момчета и място в парламента.

Какъвто бе въпросът ми за връзката на ВМРО и футболните фенове, такъв бе и отговорът на националистическия лидер:

“Мога да ги изпратя, мога и да не ги изпратя.“

Да бях го попитала и за рокерите, отговорът щеше да бъде същият.

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Споделете статията:
Avatar

Юлиана Методиева

Юлиана Методиева е журналист. Главен редактор на в. „1000 дни”. Съосновател на правозащитната организация БХК и главен редактор на нейното издание „Обектив” от 1994 до 2014 г. Автор на социологически изследвания, свързани с медийната свобода, антисемитизма, толерантността и малцинствата. Автор на 3 книги и десетки публикации в различни издания. Сценарист на документалния филм „Те, другите” (режисьор Ани Йотова). Основен спомоществовател на двутомното издание „Депортацията на евреите от Беломорска Тракия, Вардарска Македония и Пирот. 1943“ (автори Румен Аврамов, Надя Данова (2013).