Как Слави Трифонов заиграва с възрожденски теми и лошо ли е това

 

 

През 1997 година пред Храм-паметника “Александър Невски” се изпълняваха предимно възрожденските песни „Къде си вярна ти любов народна“, „Боят настана, тупат сърца ни“, „Стани, стани, юнак балкански, от сън дълбок се събуди. В ролята на „юнака“ се провиждаше възмутения човек, огладнял и безперспективен поради тежката инфлация причинена от Жан Виденов. Неговият „сън“ пък символизираше дълготърпеливостта му към опитите на пост-комунистите да управляват(за втори път) страната. Един от най-популярните музикални изпълнители  през тази зима на общественото недоволство тогава е Слави Трифонов. Той приватизира за сатиричното си шоу фолклора и възрожденския мейнстрийм както никой друг.

 

 

Между “Хубава си моя горо” и бойките призиви към  юнака балкански и „оставка“, множеството пред православния храм слушаше как артистът от “Каналето” пее задушевно Тайсън кючек „7/8 и ти ще си паднала, 7/8 и ти ще си легнала..“ “Каналето” бе любимото шоу на БНТ от началото на 90-те, а до голяма степен зрителската любов се дължеше на изпълнението на”свещени” песни от репертоара на доосвобожденска България. Заедно с Ку ку бенд, освен кючека „7/8…“Слави пробва да пее и други чалга песни, между които е и „Кой уши байрака“(!). Така възрожденската свещеност се оказва същинска златна мина за откровено комерсиалните цели на шоумена. Не лишен от талант, той имплантира умело в Тайсън кючека(и не само!)революционно-освободителен”чип”. В тъканта на простичките стихове на Добри Чинтулов се появяват два нови момента. “Задкадрово” така да са каже, Слави Трифонов акцентира силния призив за бунт, но вече адресиран не срещу османлиите, а срещу комунистическото “робство”! Прави римейк на “Стани, стани…” в постмодерен контекст, с други думи.

И така, през различните аранжименти и римейк-ове шоуменът смесва пластовете на 19 и 20-ия век. Съчетава емоцията на будителите и революционерите с песни за свободата-от Жан Виден-off. Звучи нелепо, но е факт. Слави е закърмен със свободата, както Христо Ботев я разбира! Затова и пали сърцата на хаотичните софийски граждани от барикадите по Ботевски. България по това време е едва навлязла в седмата година от падането на Тодор Живков. На темата за свободата и Ботев ще се върнем по-нататък.

10 януари 1997 г. /архив: Кети Мирчева

Само с възрожденски песени обаче не може.

Трябва и нещо друго. Слави го открива в чалгата.

Изследователи описват  поп-фолка, турбо-фолкът, манелето (manele)и чалгата като връщане назад към народните традиции и озвучени гръмко от тон-колоните на Sony. Показателно е, че този саунд обвързва ориенталското с антизападни и антиевропейски(с години се засилват!) и откровено националистически настроения. Слави Трифонов не е оригинален. Така пеят чалгаджиите при балканските ни съседи. Да, той прави рецитали на текстове от чалга песни под формата на поезия, но внимавайте! Смесвайки рапа и турбофолка, шоуменът разширява аудиторията си. На площадите години този, когото любовно наричат “Дългият” със своят бенд все повече привлича масовата публика правейки ловък микс в плейлистата си от  свръхобичаните възрожденски „Хубава си моя горо“ и „ Питат ли ме дей зората, но така също и „Вземи огин, запали ме“, “За крадец не ставаш, сине“. Затова, внимавайте! Както ще видим по-нататък в годините, оказва се, че музикалната продукция на Трифонов съдържа не само развлекателен потенциал за площадите, но и политически!  Годините на неговата кариера от протестите на 97-ма до лятото на 2020-та са като пътищата. Отначало пътят е кален, черен. После става шосе. Накрая – магистрала. С отлична маркировка и вносен асфалт. Мирише на пари. Мирише на политика.

                       Възрожденската поезия като политическа мая 

На 6 януари 2021 кандидатът за депутат в Народното събрание Слави Трифонов публикува реч. Тя е замислена като отбелязване на годишнина на поета-революционер Христо Ботев, но същевременно играе ролята на своеобразен манифест за предизборната кампания на личната му партия “Има такъв народ”. Ето какво казва той:

“Най-важното, което ни взимат е… свободата. Свободата бе, хора. Свободата. Постепенно ни взимат най-голямото богатство, което имаме, което, забележете, сме извоювали със смъртта на толкова много хора”. Възрожденското „Свобода или смърт“е основното етическото и естетическо послание в поезията на Христо Ботев. За Слави Трифонов тази Ботева красота идеално пасва на целите му. Не вярвате? Шоуменът знае колебанията и несъгласията на „народната душа“срещу мерките за смъртоносния коронавирус. Какво по-лесно от това да хвърляш съчки в пожара на невярата! Супер лесен маньовър на пръв поглед. И по света се бунтуват срещу локдауна, следователно той е легитимно поведение за гражданското общество и в България. Слави Трифонов е ловък пиар на протестиращите срещу каквото-и-да -е. Важното е да качи мътната мисловност на тълпата на високото стъпало на СВОБОДАТА. Ето защо той казва:  „Затварят ни, ограничават ни, не можем да ходим на работа, децата ни не могат да ходят на училище, ако не се ваксинираме, няма да можем да летим(…)ние да решаваме ще си стоим ли вкъщи, няма ли. Децата ще ходят ли на училище, няма ли да ходят. Ще се ваксинираме ли, няма ли да се ваксинираме“.

Онова, което извършва Слави Трифонов с Христо Ботев е същински национален кошмар. Най-важното в него е, че той не е сам. Разнородната публика от Орлов мост се превърна неусетно в бъдещия му електорат. И за да бъде най-успешният чалга политик с възрожденски венец, той кръщава партията си„Има такъв народ“. Както отбелязах, шоуменът познава народната душа. Не случайно пееше чалгарската „Кой ни уши байрака“ . Няма да вземе модел за мислене и поведение Пенчо Славейков, я! Надушва като ловджия миризмата на заек или сърна. Знаят къде се крият, какво ядат, как се любят. Когато пътува на турне  из провинцията Слави майсторски зарибява „мало и старо“. Измореният от бачкане, безработният, местни плейбои, момичета на чалга културата и копнежи по българския мачо, по правило търсят ловец на душите им. Зарибява ги и те тръгват след него. Лъже ги: „Да бъдем господари на собствената си съдба. Ма те, германците, живеели затворени и тяхното правителство и децата им затворило. И всички щели да ги ваксинират. Че те германците знаят ли коя е Райна Княгиня, чували ли са за Левски, Ботев, Яворов, Димчо Дебелянов?”

               

 

Кое е новото при лидера брандирал партията с любовта към българина?След забраната на ЦИК да регистрира “Няма такъв народ”, той я направи “Има такъв народ”. Пееше му “спиш ли, българино!” Сега вече Слави Трифонов тръгва на избори. На избори със събудените “юнаци балкански”.

Новото е смесване на темата за свободата – тема от „горницата“ с темата за секса – тема от „долницата“. Вече казахме, че с възрожденските песни, адаптирани за целите на гражданските бунтове срещу Жан Виденов, се промъква„7/8 и ти ще си легнала…“и други песни с неизменната чалгаджийска еротика. Един вид, свободата на юнака балкански има свой визионерски хоризонт – жената в леглото. Свободата, абстрактно казано, се материализира в телесните радости от чалга културата. Слави Трифонов запя тази песен през 1997, а години по-късно вече има телевизия носеща името 7/8. Маркетинговите проучвания са дали доказателства за комерсиалната сила на това заглавие. Когато пееше песента, Слави Трифонов има наум мъжкаря, дето ще свали девойка. Девойката, нежният пол не е носител на друго освен като обект за мъжки ласки. „Лирическият герой“ на шоумена и днешен партиен лидер няма как да е от нежния пол. Сексуалната ориентация е правилно зададена. Освен от български произход, този герой е и подчертано хетеросексуален.  Балкански мачо. С пари и ферари, цвят червен…

Ако имаше институция, която да пази авторските права на Христо Ботев, то тя би санкционирала Слави Трифонов. Да се използва поетиката на „На прощаване“ и онзи стих „че не трае сърце как вилнее турчин над бащино огнище“, за да бъде превърната в националистически продукт таргетиран към простолюдието, е скандално! Да бъде използван рождения ден на революционера, за да бъде опакована партийната му кампания със свещената за него дума СВОБОДА , е недопустимо. Вероятно, вече е късно. От 1997 година когато сваляше комунистическото правителство до 6 януари, двадесет и три години по-късно, Слави Трифонов отгледа вярна публика. Дали тя ще стане и негов електорат, предстои да разберем. Българският парламент познава всякакви зоо-видове. Но този, тръгнал от телевизионно шоу с чалга, секс и балкански патриотизъм, е от опасно нов вид.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Юлиана Методиева

Юлиана Методиева е журналист. Главен редактор на в. „1000 дни”. Съосновател на правозащитната организация БХК и главен редактор на нейното издание „Обектив” от 1994 до 2014 г. Автор на социологически изследвания, свързани с медийната свобода, антисемитизма, толерантността и малцинствата. Автор на 3 книги и десетки публикации в различни издания. Сценарист на документалния филм „Те, другите” (режисьор Ани Йотова). Основен спомоществовател на двутомното издание „Депортацията на евреите от Беломорска Тракия, Вардарска Македония и Пирот. 1943“ (автори Румен Аврамов, Надя Данова (2013).