Ромите от кв. Север в Ботевград подкрепят идеята за “образователен медиатор”

В синхрон с намерението на министъра на образованието, Красимир Вълчев, професията „образователен медиатор” да бъде включена в класификатора на професиите, заявено при посещението му в Пловдив на 07.09, ( http://www.plovdiv.utre.bg/2017/09/07/450968-profesiata_obrazovatelen_mediator_vliza_v_klasifikatora_na_profesiite), още на 03.09, на общностна среща в ромския квартал на Ботевград, бе обсъдена и подкрепена подобна перспектива.

 

Exif_JPEG_420
Снимки: Авторът – Обсъждане на проблемите в клуба

Организаторът на срещата, младшият експерт по етническите въпроси към община Ботевград и координатор към Асоциация “Интегро”, Адриан Ангелов*, освен темата за нуждата от образователен медиатор, предложи за обсъждане проблемите по здравеопазването, инфраструктурата, канализацията и заетостта. Друг акцент, след необходимостта от образователен медиатор, бе и тази от здравен, който да помага на хората от общността при проблеми с осигуровките, документацията и болничната помощ.

За участниците в срещата основен проблем бе образованието и трудностите, които срещат ромските деца по време на обучителния процес. Самите роми, работещи в системата на образованието, ясно подчертаха, че най-важната цел, която трябва да се постигне, за да се осъществи ползотворно и регулярно присъствие на ромските деца в училище, е тясното сътрудничество и съдействие от страна на родителите. В това отношение професията образователен медиатор е особено необходима, за да осъществява редовна и ясна комуникация със семействата на бъдещите и настоящи ромски ученици.

Exif_JPEG_420
Снимки: Марта Методиева – Родители, участници в дискусията

Важно условие според Ангелов, е образователните медиатори да бъдат от ромски произход, за да покажат на общността, че тя сама поражда, осъзнава и желае да реши проблема с качеството на ромското образование. Ангелов добави, че насърчава бъдещите ромски студенти, за тази година седем на брой, да записват педагогически специалности, за да се включат възможно най-бързо в учителския състав на училищата, където учат ромски деца.

В хода на дискусията, проведена в специален квартален клуб за срещи и младежки дейности, се открои дебатът в самата общност по въпроса за сегрегираните учебни заведения. Една част от общността смята, че ромските деца трябва да са сред свои, в изцяло ромски класове, така че учителите да не ги дискриминират, докато според друга, най-важното условие за напредък и развитие на ромската общност, е децата да учат в смесени училища, да не се делят на етнически принцип и да общуват с деца от целия град, не само с такива от общността им.

  • През 2017 година Адриан Ангелов започва да изпълнява и функцията “координатор” на “Интегро” за проекта “Мониторинг на ромското включване”

 

Avatar

Марта Методиева

Марта Методиева е преподавател, преводач и редактор. В продължение на 5 години преподава латински и римска литература в НБУ, а понастоящем в НГДЕК и в СУ „Климент Охридски”. Преводач е на множество статии и на три книги от английски и от френски. Сред тях е забележителният труд на френския професор по право от сръбски произход Свободан Милачич, „От ерата на идеологията, към ерата на политиката”. 10 години води рубриката „По света” в изданието на „Обектив” на Българския хелзинкски комитет, в който членува в продължение на три години.