Ако не учим заедно с децата със специални образователни потребности, как после ще живеем заедно?”

87 са учениците от първи до четвърти клас в началното училище в Лясковец. 11 от тях са деца със специални образователни потребности.

Институтът за изследване на интелектуалната недостатъчност, на Сдружението за споделено учене „Ела“ и на фондация „Заедно в час“ , както и представители на Тракийския университет в Стара Загора обсъдиха  във тематичен форум за приобщаващо образование проблемите и постиженията за осигуряване на равен достъп до образование на всички деца и включването в масовото образование на децата със специални образователни потребности(СОП).

Началното училище „Цани Гинчев“ в Лясковец е домакин на двудневен национален форума.

“Ако не учим заедно, как после ще живеем заедно?”  – този въпрос е в центъра на усилията на всички онези, за които приобщаващото образование е мисия.

Подкрепата на личностно развитие и развиването на потенциала на всяко дете са залегнали в Закона за предучилищно и училищно образование и са разписани в Наредбата за приобщаващо образование. Как обаче се случват нещата в реалността?

Началното училище „Цани Гинчев“ в Лясковец е успешен пример как може да се работи за общата кауза, споделя заместник-директорът Иван Пейчев.

„Осигурили сме условия всяко едно дете да е приобщено, да разгърне целия си потенциал. Ние сме създали възможности като сме осигурили много извънкласни дейности, които да са свързани с техните интереси. Именно защото има и деца със специални образователни потребности, нашите извънкласни дейности не са насочени само към образование. Имаме занимания, свързани с музика, изобразително изкуство, спорт, футбол, таекуондо.  В заниманията по интереси сме направили клуб „Добродетели“, клуб “Млади медиатори“. Има една програма на асоциация „Анимус“ – „Приятелите на Зипи“ и „Приятелите на Ябълка“. Тя е насочена към промотиране на психичното здраве, развиване на емоционална, социална интелигентност и оттам – намаляване точно на агресивните прояви в училище”, казва зам.директорът.

Приобщаващото образование на практика се свежда до едно – да бъдем заедно и това ще ни направи по-толерантни, убеден е от опита си Иван Пейчев. Той е й училищен психолог.

Децата със специални образователни потребности, бидейки в масовото училище, те се социализират по-добре, изграждат много повече житейски умения, свикват да са сред другите, намират своето място в класа. Като го намерят в класа, ще го намерят и в обществото. Децата без специални образователни потребности свикват да са по-толерантни, да разбират и приемат различието. Нашите деца със СОП са доста обгрижени от своите съученици, дори за елементарно обслужване те им помагат. Точно това ме кара да вярвам, че приобщаващото образование ще помогне всеки да намери своето място в обществото и да бъде полезен за себе си и за другите“, коментира още Пейчев.

Източник

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика
Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.