Амнести Интернешънъл смята Facebook и Google за заплаха за човешките права

Споделете статията:

Организацията “Амнести Интернешънъл” обяви, че Facebook и Google заплашват човешките права и неприкосновеността на личните данни. Тя публикува доклад, в който казва, че бизнес моделите на двете компании са основани в голяма степен на “шпионаж”.

Google и Facebook дълго време ронят неприкосновеността на личното пространство. Сега сме в капан. Или трябва да се предадем на тази мащабна машина за шпионаж, в която данните ни лесно стават оръжие за манипулация и влияние, или да се откажем от ползите от дигиталния свят. Това никога не може да бъде легитимен избор”, пише организацията в доклада си.

Според “Амнести Интернешънъл” Google и Facebook вече са ключови в комуникацията на хората и намирането на информация. Повечето хора нямат избор и трябва да използват техните услуги. Организацията дава за пример множеството скандали с личните данни, които белязаха последните две години, особено в социалната мрежа на Facebook.

Докладът отбелязва и усилващите се опити на правителства и агенции са получат достъп до данните на потребителите, с които разполагат ИТ гигантите. Според организацията решението е “радикална” преработка на методите на работите на ИТ гигантите. Трябва да се премине към Интернет, в който човешките права са заложени в неговото ядро, казва “Амнести”.

Организацията е дала извадки от доклада на двете споменати компании. Facebook отговаря, че рекламите финансират платформата и не е съгласна, че услугата е форма на шпионаж. Също така допълва, че хората не са задължени да се регистрират в социалната мрежа. Google също не е съгласна с твърденията, но не дава по-подробен коментар.

“Епъл”, “Амазон”, “Гугъл”, “Майкрософт” и “Фейсбук” може да имат надмощие в света на онлайн услугите, но в свободата на изразяване “Фейсбук” и “Гугъл” имат особено голяма власт, отбелязва още докладът. “Гугъл” контролира 90% от търсенето по света, а една трета от населението използва някоя услуга, чийто собственик е “Фейсбук”. “Милиарди хора нямат никакъв избор освен да ползват това публично пространство при условия, диктувани от “Фейсбук” и “Гугъл”,” смята Куми Найдоо, генерален секретар на “Амнести”.

Говорител на Facebook смята, че самата “Амнести Интернешънъл” в момента има реклами в социалната мрежа и именно бизнес моделът на компанията позволява на такива организации да достигат хора, да набират финансиране и да реализират мисиите си.

Докладът на организацията идва ден след като изпълнителният директор на Apple Тим Кук също критикува за пореден път ИТ индустрията. Той обяви, че потребителите са подведени от схващането, че трябва да жертват личните си данни, ако искат технологичният прогрес да продължава.

 

 

 

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Споделете статията:
Avatar
Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.