Практици: интеграцията на децата трябва да започне възможно най-рано

При работата с ромски деца между 6- и 12-годишна възраст могат да се постигнат най-осезаеми резултати. Резултатите на децата, за чиято интеграция се работи, надвишават до пет пъти резултатите на онези, които не са включени в интеграционни дейности. Това каза Елена Кабакчиева от Фондация “Здраве и социално развитие” в отговор на въпрос на “Маргиналия” по време на дискусия за интеграцията на деца от малцинства снощи. В дискусията, за която “Маргиналия” вече писа, се представиха инициативи за интеграция на ромски деца в България и на деца мигранти в Норвегия.

На 7-годишна възраст вече е късно да започваме с интеграцията, каза още Елена Кабакчиева. Нейната фондация “Здраве и социално развитие” работи за интеграцията на ромски деца и тийнейджъри от 15 години. Осезаемо намалява отпадането от училище, а ранните бракове на деца, обхванати от интеграционните дейности, на практика няма, подчерта Кабакчиева.

В дискусията, която беше на английски език, се включиха и тийнейджъри от столичния квартал “Филиповци”, които са включени в проект на фондацията. В проекта се работи върху мотивацията и поставянето на цели у децата, повишаване на самооценката им професионалното им ориентиране, както и включването на родителите, учителите и потенциални работодатели.

От страна на норвежката организация Atlas Kompetanse в дискусията се включи Фирдоса Ахмен. Atlas Kompetanse не работят на проектен принцип като българските неправителствени организации, а продават услугите си на различни училища. Те работят отскоро с интеграция на деца мигранти и досега са обхванали три училища.

В Норвегия едно от всеки три деца отпадат от гимназията, като сред тях особено голям е делът на децата мигранти, каза Фирдоса Ахмен. Според нея в тийнейджърска възраст вече е късно да започне работа за интеграцията на тези деца. Ако и родителите са включени в училищния живот на децата, това води до по-добри резултати в училище и намаляване на отпадането, сочат резултатите от работата на организацията ѝ.

Курсът за родители на Atlas Kompetanse включва обучение на собствения им език. От друга страна, учителите минават през тренинг, в рамките на който получават културни компетентности как да общуват с мигранти от определени страни.

В края на януари френският посланик Ксавие Лапер дьо Кабан връчи на Елена Кабакчиева орден „Кавалер на Националния орден за заслуги“ за изключителния ѝ принос към социалното приобщаване на ромската общност в България.

Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.