„Риск Монитор”: „Държавата МВР” се нуждае от коренна промяна

от -
1 144

„МВР е еклектично организирано административно тяло и в този си вид то не позволява полицейската функция да се открои като основна.” Това е главният извод, до който стигат изследователите от Фондация „Риск Монитор” в доклада си „Държавата МВР”. Той беше представен на дискусията „(Не)сигурни реформи в сектор сигурност?”, която се състоя в София вчера. На нея присъстваха много бивши и сегашни ръководители на различни служби за сигурност, изследователи, хора от неправителствения сектор.

В дискусията беше обсъден пакетът от четири законопроекта, засягащи държавните институции, занимаващи се със сигурността – разузнаване, Национална служба за охрана, контраразузнаване. Изказаха се Цвятко Георгиев, зам. министър на вътрешните работи, Георги Кръстев, съветник в политическия кабинет на премиера Борисов, Христо Георгиев от Нов български университет. Те се обединиха около мнението, че регламентирането на сферата на сигурността със закони е много важна стъпка, макар предложените законопроекти да имат и недостатъци. Целия четвърт век след 1989 г. тази област се управлява чрез подзаконови нормативни актове, подчертаха участниците.

От „Риск Монитор“ представиха доклада си „Държавата МВР”. Той е изготвен от екип на „фондацията – доцентът и бивш образователен министър Веселин Методиев, икономистът Георги Ангелов, журналистът Йово Николов, юристката Иванка Иванова, Рада Смедовска-Тонева и Ралица Илкова, и е под общата редакция на Стефан Попов, ръководител на Фондация „Риск Монитор”.

Според изводите на доклада МВР е огромна организация, претрупана с излишни или нефункционални звена структура, която е тромава и много трудна за управление. В министерството има функции и звена, които дублират други държавни структури. Институтите на МВР като Института по психология, Академията на МВР, Медицинският институт на МВР и НИИ по криминалистика и криминология, според авторите на доклада, са излишни за неговата структура и би трябвало да се запазят, но да излязат от системата на МВР. Същото важи и за Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението”.

Изследователите отбелязват: „МВР не представя редовно годишни доклади и отчети за дейността и няма процедура за изготвянето им”. Друга констатация на доклада е, че парламентарният контрол върху дейността на министерството е неефективен, а гражданският, ако и когато въобще го има, е много силно затруднен.

Основен извод на екипа е, че повече от 95% от бюджета на министерството, който за тази година е около един милиард лева, отива за заплати на персонала, и това обрича ведомството на пълен застой, поради липсата на средства за нова техника. Освен това администрацията на МВР е „двойно по-голяма от разумната”.

Авторите на доклада обещаха в скоро време да представят нов, по-кратък, в който да бъдат направени предложения за реформа на МВР.

По анализа се изказаха редица бивши ръководители от сферата на сигурността като ген. Румен Миланов, председателят на полицейския синдикат Валентин Петков, ген. Чавдар Червенков, който сега работи в Центъра за изследване на демокрацията, бившият шеф на пожарната ген. Кирил Войнов и други. Те се обединиха около тезата, че не бива хора, които не са специалисти в областта на сигурността и не са „от системата”, да анализират тази материя. Според тях сегашната структура на МВР напълно съответства на европейските стандарти и е подобна на тази на министерствата на вътрешните работи във Франция, Германия, Великобритания и други страни.