Изследване: политиците у нас най-често предизвикват език на омразата

Действията на политическите лидери и партии са най-големият риск за генериране на език на омразата. Това сочат резултатите от изследване на фондациите “Център за модернизиране на политики” и “Медийна демокрация”, озаглавено, “От предразсъдъци към нетърпимост: обхват и превенция на езика на омразата в България”, съобщи “Дневник”. Изследването беше представено вчера.

Все по-често се случва медиите да черпят съдържание от радикални публикации в социалните мрежи и все повече журналисти използват езика на омразата, са част от изводите на изследването. Най-често обект на език на омразата са бежанците, религиозните и сексуални малцинства, а враждебността е най-крайна по отношение на ромите. На второ място след тях са бежанците и мигрантите от Близкия изток, както и сексуалните малцинства.

В периода от януари до август 2015 г. най-много език на омразата използват сайтовете ПИК и “Блиц”, близки до Делян Пеевски. На следващо място са вестниците “Уикенд” и “ШОУ”. От проведен мониторинг на партийните телевизии “Алфа” и “Скат” по време на предизборната кампания в края на 2015 г. става ясно, че те използват езика на омразата най-често в новинарските си емисии. Мониторингът беше част от споразумението за недопускане на реч на омразата по време на кампанията за местни избори.

“Това е легитимното ползване на словото на омразата в медиите”, каза на представянето на изследването главният редактор на “Маргиналия” Юлиана Методиева, цитирана от БНР. “Всички тези сутрешни блокове конкретно, канещи определени събеседници, последователното канене на едни и същи събеседници, които имат едно и също приказване, т.е. те ползват медиите, [не] за да разпространят нещо, което мотивира хората, а точно обратно – да изключват и да стигматизират различни малцинства в рискови групи, каквито са и бежанците, но и не само”, допълни тя.

Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.