Кампания за равноправие в парижкото метро: „Мъже, приберете си краката”

“Тестисите не са от кристал, няма да експлодират. Прибраните бедра са за предпочитане.” Призивът е на кампания, насочена към мъжете, които се разполагат върху седалките на парижкото метро, докато жените заемат съвсем малко място, „за да не ги притесняват”. Факт, установен първо в нюйоркското метро, наблюдаван и в Париж, а вероятно би могъл да бъде открит и в други градове, е, че в подземния транспорт се води „война за територии” и мъжката половина доминира върху седалките на вагоните. Френски медии цитират най-малко две причини за това, без претенции за научност. Първо, така мъжете си осигуряват анатомичен комфорт и сексуалната си идентификация. Второ, както изтъква блогърка-феминистка, на седалката в метрото често може да се види изваден целият офис на един мъж – чанта, лаптоп, телефон, папки, вестник, сак за фитнес – и това е неизживян детството навик, когато изискванията към момчетата да подреждат стаите си не са били достатъчно строги. Има и трета причина и тя е т.нар. феномен на „свързаната тълпа”. Според Йо Каминаги, дизайнер на метро вагони, ако човек говори по телефона или пише съобщение, заема повече място в сравнение с този, който седи или стои прав, без да прави нищо. Използването на смартфон изисква не просто повече площ, но и повече лично пространство. Мъжете по-често от жените използват мобилните си устройства, а хората почти инстинктивно се отдръпват, когато някой говори или пише до тях.

Според инициаторите на кампанията – група феминистки, климатът в метрото е враждебен към жените. Според техни проучвания преди акцията ¾ от дамите приспособяват поведението си, правят стратегии за избор на място за сядане. Те страдат не само от синдрома на мъжките разкрачени стойки, но и от обидно отношение, заплашителни погледи, усещане за физическа заплаха. Тези поотделно дребни неща, взети заедно, престават да бъдат незначителни. Скорошно проучване сочи, че 85% от жените смятат, че никой няма да и се притече на помощ, ако бъдат нападнати в метрото или в автобус в Париж.

На 30 октомври бе организирана акция по една от линиите на метрото, в която 30 усмихнати жени с еднакви лъскави перуки раздаваха стикери на френски, немски и английски като част от кампанията за насърчаване на жените „да си върнат метрото”. Активистките насърчават мъжете да съберат краката си, както и да се държат прилично, да избягват обидни коментари и вулгарни жестове.

Рисунка на АС-Готие, публикувана в блога "365 дни".
Рисунка на АС-Готие, публикувана в блога “365 jours”.
Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.