Модната марка „Зара” беше обвинена в антисемитизъм заради детска фланелка

Испанската марка за облекло „Зара” беше обвинена в антисемитизъм заради детска фланелка на синьо-бели хоризонтални райета, декорирана с жълта звезда на нивото на сърцето, която бе пусната на пазара тази седмица.

„Нямахме никакво намерение да обиждаме клиентите ни”, заяви в четвъртък компанията „Индитекс”, собственик на „Зара”.  Ден по-рано фланелките бяха скоростно изтеглени от магазините в четири държави и от сайтовете за онлайн търговия в 10 страни.

Приликата със звездата на Давид, която евреите са били принудени да пришиват на дрехите си по време на Втората световна война, предизвика светкавично убийствени коментари в интернет като „Има ли черен модел с два S-a?” и „Носталгия по концентрационните лагери? Купете пижама на вашето дете от „Зара”, “Кажи, „Зара”, добре ли видя как униформите на депортираните са начин да си създадеш неприятности?”, разказва в. “Монд”.

„Индитекс” заяви, че дизайнът на фланелката е вдъхновен от шерифските звезди от филмите за Дивия Запад, както личи и от името на артикула – фланелка с две лица „Шериф”. Тя е част от колекция за момчета на шерифска тема. Компанията увери, че е продала “по-малко от 1000” от скандалните фланелки и че те са били в продажба само няколко часа.

„Зара”, която се състезава с друга голяма компания в този бранш – шведската H&M – за първото място в световната конфекция, декларира, че „останалата продукция е била унищожена незабавно”. Очевидно е, че това беше грешка, признават от управата на модния бранд.

Централата подчерта в специално прессъобщение по случая ”най-дълбокото си уважение към културите и религиите” и припомни, че културното многообразие е една от нейните гордости, тъй като в седалището на компанията работят хора от 180 различни националности.

Компанията обясни гафа с главоломното темпо на работа през цялата година – повече от 300 дизайнери работят за колекциите й, процесът от първата скица с молив до пускането на нов модел продължава само 3 седмици. Стилистите изпробват на компютър различни цветови комбинации и създават до 30 000 модела годишно. Затова може да се каже, че всичко се случва много бързо, прекалено бързо понякога, казват от „Индитекс” и поясняват, че никой не е забелязал опасността фланелката да предизвика скандал. Контролът върху колекциите не е бил достатъчен, тъй като от „Зара” уверяват, че фланелката е одобрена при редовната проверка.

Гафът с момчешката фланелка не е първият за „Зара”. През 2012 г. марката шокира клиентите с бяла текстилна чанта, върху която, между бродираните велосипеди и саксии с цветя, имаше и пречупен кръст. Тогава управата на компанията заяви, че става дума за индийска свастика и няма никаква връзка с фашисткия SS.

Конкурентите от „H&M” не остават по-назад с гафовете – през март и те изтеглиха от магазините си фланелка с антисемитски контекст – череп върху звезда на Давид. Дрехата предизвика светкавично гнева на много клиенти и на британската асоциация на студентите-евреи.

И друг голям испански играч на модния пазар – „Манго”, даде собствен принос към обществените скандали, като пусна колекция бижута в „робски стил”. Компанията опита да се оправдае с грешка в превода, но две френски антирасистки организации – SOS расизъм и Съветът на представителството на черните асоциации (CRAN), мобилизираха потребителите да подпишат масово петицията „Робството не е на мода”. В крайна сметка бижутата бяха изтеглени от френския пазар.

Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.