Министър Мартин Иванов: На какво мирише разлагащата се българска визуална памет

Министърът на културата Мартин Иванов направи необичайна пресконференция за Българската национална филмотека в Бояна. Той заведе журналистите на място, за да покаже разрухата в хранилищата. „Ние сме единствената страна в ЕС, която не се грижи за филмовото си културно наследство. Тук се съхраняват 150 хиляди копия, 9500 са българските игрални и документални филми, но виждате как се разпада визуалната българска памет. Филмовото ни културно наследство е разяждано от оцетна киселина и непоправимо се съсипва”, каза министър Иванов. Той оцени състоянието на филмотечните хранилища като недопустимо и заяви, че е поканил журналисти там, тъй като медиите са естественият съюзник в борбата със задкулисието в българската култура.

„Усещате ли на какво мирише – емоционално се обърна към журналистите той – така мирише разлагащата се българска визуална памет.”

В хранилищата няма вентилация, температурата не е достатъчно ниска, влажността е над 50%, проблемите се трупат от 20 години. Ако нищо не се предприеме, до 10 години лентите ще бъдат изгубени, защото процесът на разпад се ускорява с всяка следваща година. „Процесът е необратим, а колкото повече закъсняваме, толкова по-скъпо ще е възстановяването”, каза директорът на филмотеката Антония Ковачева, кинокритик с дългогодишна кариера.

За изграждането на ново хранилище с подходящи климатични инсталации са необходими над 15 милиона лева.

Най-спешно в момента обаче е да започнат реновирането на складовете и цифровизацията на архива. Спасяването на лентите няма да струва повече от 250-300 хиляди лева годишно в продължение на няколко години, смята директорът на филмотеката. Дигитализирането на лентите е спасителна мярка, но то може да служи за по-удобен достъп до филмите, не и да ги замени. Ковачева подчерта, че е задължително да бъдат запазени оригиналните ленти на филмите, защото те са най-добрият носител и при правилно съхранение могат да издържат стотици години, а освен това при прехвърлянето на информацията са възможни волни ли неволни грешки и промяна на съдържанието.

Бюджетът на филмотеката е 347 000 лв. за тази година и не позволява по-адекватна грижа. В него влизат от работните заплати на персонала до издръжката на четирите хранилища, плюс кино „Одеон”. Нямаме перо „съхранение”, същото важи за квалификация на персонала, сгради, рекламна дейност, обмен на филми, което е едно от най-важните неща в работата на архивите”, каза Ковачева.

Филмотеката е кандидатствала за финансиране с 1,5 млн. лева от Норвежкия финансов механизъм в направлението за опазване на културно историческо наследство. Не е ясно обаче дали и кога ще пристигнат парите, поясни Ковачева и призова администрацията да обработва по-бързо подадените по програмата проекти.

Avatar

Мила Цалова

Мила Цалова започва работа като репортер на 16 години. От тогава работи в различни видове медии, от осем години поддържа личен блог посветен на методи за групова работа и личностно израстване. Работи като пиар за различни организации и вярва, че светът може да стане по-добро място, ако хората са по-отговорни в отношенията си един към друг. Мечтае, когато светът стане по-добро място, да се пенсионира, да отглежда розови домати и да пише детски книжки.