Най-богатите държави в света трудно се справят с уменията по четене и математика, психичното здраве и затлъстяването на децата

Споделете статията:

В доклада на Изследователския център “Иноченти” на УНИЦЕФ са изследвани физическото здраве, психическото благосъстояние и уменията на децата от 38-те най-богати страни в света. Новият доклад класира Нидерландия, Дания и Норвегия на челните места сред държавите от ЕС и ОИСР по благосъстояние на децата. Документът откроява съществени заплахи за детското благосъстояние заради пандемията от COVID-19
България е на предпоследно място в доклада на УНИЦЕФ за благосъстоянието на децата в богатите държави. Страната ни заема 37 място от общо 38. Зад нас е Чили, а на челните места са Нидерландия, Дания и Норвегия.
Единствено по отношение на психическото благосъстояние България е по средата – на 18 място. Там лидер е Нидерландия, а на дъното е Нова Зеландия. За останалите два показателя сме на 37-мо място. Физическото здраве е оценено най-високо високо от УНИЦЕФ при децата в Япония, а най-зле – в САЩ, които в общата класация на пред нас – на 36-то място. Уменията – социални и академични, са най-добре развити при децата от Норвегия, а най-зле – в Чили.

Самоубийствата, усещането за нещастие, затлъстяването и слабите социални и академични умения са се превърнали в твърде характерни черти на детството в страните с високи доходи, коментират от УНИЦЕФ. Най-богатите държави в света трудно се справят с уменията по четене и математика, психичното здраве и затлъстяването на децата, сочи още докладът.

„Светове на влияние: Какво определя благосъстоянието на децата в богатите държави” използва данни от периода преди КОВИД-19.

“Голяма част от най-богатите страни в света, които разполагат с необходимите ресурси да осигурят хубаво детство за всички, не правят нужното за децата”, заявява Гунила Олсон, директор на “Иноченти”. “Ако правителствата не предприемат бързи и решителни действия да защитят благосъстоянието на децата като част от мерките срещу пандемията, може да продължим да очакваме растяща бедност, влошено психично и физическо здраве и задълбочаващо се неравенство в уменията сред децата. Подкрепата за семействата и децата във връзка с КОВИД е крайно недостатъчна. Трябва да се направи повече, за да могат децата да се радват на сигурно и щастливо детство и това трябва да стане сега”, допълва Олсон.

По отношение на психичното здраве в повечето държави по-малко от четири пети от децата заявяват, че са доволни от своя живот. Най-ниска е удовлетвореността от живота в Турция (53%), следвана от Япония и Обединеното кралство. Самоубийствата са водеща причина за смъртността във възрастовата група от 15 до 19 години в богатите държави, като най-голям е броят на самоубийствата сред младежите в Литва, следвана от Нова Зеландия и Естония.

Затлъстяването и наднорменото тегло сред децата нарастват през последните години – всяко трето дете в изследваните държави страда от това, като в Южна Европа тези показатели нарастват рязко.

Средно 40% от децата не притежават основните умения по четене и математика на 15-годишна възраст. Най-ниско е нивото на тези умения в България, Румъния и Чили. Естония, Ирландия и Финландия са на челните места по добри умения. В повечето държави всяко пето дете не е уверено в социалните си умения да се сприятелява. Най-неуверени в това отношение са децата в Чили, Япония и Исландия.

Държавите са класирани и по тяхната политика в подкрепа на благосъстоянието на децата и други фактори, включително икономика, общество и околна среда. Норвегия, Исландия и Финландия са на първите места по политики и условия в подкрепа на благосъстоянието на децата.

източник

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Споделете статията:
Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.