Най-богатите държави в света трудно се справят с уменията по четене и математика, психичното здраве и затлъстяването на децата
Самоубийствата, усещането за нещастие, затлъстяването и слабите социални и академични умения са се превърнали в твърде характерни черти на детството в страните с високи доходи, коментират от УНИЦЕФ. Най-богатите държави в света трудно се справят с уменията по четене и математика, психичното здраве и затлъстяването на децата, сочи още докладът.
„Светове на влияние: Какво определя благосъстоянието на децата в богатите държави” използва данни от периода преди КОВИД-19.
“Голяма част от най-богатите страни в света, които разполагат с необходимите ресурси да осигурят хубаво детство за всички, не правят нужното за децата”, заявява Гунила Олсон, директор на “Иноченти”. “Ако правителствата не предприемат бързи и решителни действия да защитят благосъстоянието на децата като част от мерките срещу пандемията, може да продължим да очакваме растяща бедност, влошено психично и физическо здраве и задълбочаващо се неравенство в уменията сред децата. Подкрепата за семействата и децата във връзка с КОВИД е крайно недостатъчна. Трябва да се направи повече, за да могат децата да се радват на сигурно и щастливо детство и това трябва да стане сега”, допълва Олсон.
По отношение на психичното здраве в повечето държави по-малко от четири пети от децата заявяват, че са доволни от своя живот. Най-ниска е удовлетвореността от живота в Турция (53%), следвана от Япония и Обединеното кралство. Самоубийствата са водеща причина за смъртността във възрастовата група от 15 до 19 години в богатите държави, като най-голям е броят на самоубийствата сред младежите в Литва, следвана от Нова Зеландия и Естония.
Затлъстяването и наднорменото тегло сред децата нарастват през последните години – всяко трето дете в изследваните държави страда от това, като в Южна Европа тези показатели нарастват рязко.
Средно 40% от децата не притежават основните умения по четене и математика на 15-годишна възраст. Най-ниско е нивото на тези умения в България, Румъния и Чили. Естония, Ирландия и Финландия са на челните места по добри умения. В повечето държави всяко пето дете не е уверено в социалните си умения да се сприятелява. Най-неуверени в това отношение са децата в Чили, Япония и Исландия.
Държавите са класирани и по тяхната политика в подкрепа на благосъстоянието на децата и други фактори, включително икономика, общество и околна среда. Норвегия, Исландия и Финландия са на първите места по политики и условия в подкрепа на благосъстоянието на децата.