Назряващият бунт срещу мръсните небеса

Замърсяването на въздуха от страна на авиацията в Европа се е увеличило с 20% от 2005 г. насам и продължава да расте със средно 4% годишно. Към момента то е отговорно за 2,5% от вредните емисии в световен мащаб. Ако беше държава, авиацията щеше да е шестият най-голям замърсител с въглероден диоксид в света, пише Webcafe основавайки се на Politico .

Преди десетилетия летенето беше запазена територия за малцина заможни хора, но след това се превърна в масов пазар за евтин туризъм. Сега авиационната индустрия е застрашена от това да се присъедини към производителите на цигари и пластмаса в Залата на срама на бизнесите. Причината е нещо, което повечето пасажери пренебрегваха допреди няколко години – растящото замърсяване с въглероден диоксид, което тази индустрия създава. Но сега то вече е проблем в свят, където глобалното затопляне е сред основните политическите и социални притеснения.

Из Европа се засилват кампаниите за намаляване на вредните емисии, причинени от пътуване по въздух.

 

В Швеция решението на младата активистка по проблемите на климата Грета Тунберг да се откаже от летенето доведе до това на проблема да се обърне внимание. Във Франция протестиращите “жълти жилетки” поискаха да се наложат акцизи на самолетното гориво, а не на това в автомобилите им. Шведите имат дума – “flygskam”, или “срам от летене” – това е усещането за вина, което изпитваш при качване в самолет, тъй като знаеш, че летенето вреди на околната среда. Авиационната индустрия  в страната се е свила с 5% тази година. За това частично се обвинява и промяната в настроенията спрямо летенето.

Промяна има и в Шотландия, където първият министър Никола Стърджън се отказа от идеята за намаляване на данъка върху билетите. Причината е това, което тя определи като “климатичен спешен случай”, заради който трябва да се вземат мерки за по-бързо намаляване на вредните емисии.

Полетите в Европейския съюз вече са част от системата за търгуване на емисии в блока – механизъм, при който има таван на отделяните емисии и компаниите търгуват помежду си разрешения за изпускане на такива. И макар тази програма да забави ръста на емисиите от авиацията, тя не го спря изцяло, а опитите да се приложи върху полети, които не са ограничени само до ЕС, се провалиха.

 

Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.