Ромски експерти: Трябва ли да си платим, за да показват медиите добрите примери с ромите?

Медиите играят голяма роля за образа на ромите. Това каза Анелия Дудина от неправителствената организация “Амалипе” по време на публична дискусия вчера. Дискусията беше на тема “Ефективност на инвестициите на местно ниво в ромски общности”. На нея се обсъдиха резултатите от изследването „Преразглеждане на приобщаването: Практически решения за справяне с „другостта” на ромите в България”, осъществено от екип на Центъра за изследване на демокрацията и организацията “Свят без граници”, за което “Маргиналия” вече писа. Изследването е върху ефектите от публичните инвестиции в ромската общност в град Каварна за период от 10 години.

Повечето медии, според Анелия Дудина, не отразяват постиженията с ромската интеграция в Каварна, нито споменават например колко ромски момичета завършват висше медицинско образование. Трябва ли да си платим, за да показват медиите добрия пример, попита реторично тя.

Самата Дудина е графичен дизайнер по образование и сподели, че вече е регистрирала домейн с идеята да създаде сайт, на който да показва добрите примери и практики, свързани с ромската общност.

“Ромската общност трябва да получи своята експертност”, заяви Ганчо Илиев, който е от част от екипа, реализирал изследването. Той отчете като много важно, че ромската общност е била партньор на общината в Каварна през тези 10 години и че нейното мнение се е вземало под внимание. Той също подчерта, че има роми с много висока степен на образование и те могат да бъдат привлечени като експерти, които да работят не само за ромската общност, а и за цялото общество.

Именно привличането на ромите в изработването на политиките и конкретните мерки, които се отнасят до тях, според Ганчо Илиев може да допринесе за преодоляване на практиката, в която ромите се третират като консуматори на социални услуги и се превръщат в такива. Той предложи, вместо например да се спират социални помощи, те да се предоставят по начин, по който приемането им да води до позитивен ефект. Например, вместо да се дават пари на ръка, да се дават ваучери за такси за детски градини.

Източник: "Социално-икономически ефекти от публичните инвестиции за приобщаване на ромите в Каварна", Център за изследване на демокрацията.
Източник: “Социално-икономически ефекти от публичните инвестиции за приобщаване на ромите в Каварна”, Център за изследване на демокрацията.

Според Ива Александрова от ЦИД също е много важно да се взема предвид мнението на ромите, когато се изработват политики за тях. Тя даде пример с резултати от изследването във връзка с мотивацията на родителите за подобряването на посещаемостта в училищата и детските градини на децата им. Не само за ромите, но и за българите в Каварна от най-голямо значение са наличието на безплатна храна в училище и по-ниските такси за бедни деца и и за повече от едно дете в семейството в детските градини. Вместо това, често пъти се инвестира в други мерки, като например назначаване на образователни медиатори или извънкласни занимания.

Целият доклад може да бъде прочетен тук.

Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.