Ще има ли работа за неваксинираните

Работодателите стават все по-нетърпеливи с неваксинираните. Те изчакваха с месеци информационните кампании, бонуси и други стимули да насърчат работната им сила да се ваксинира срещу COVID-19. Сега все повечето от тях сами въвеждат правила, които правят по-трудно за служителите да откажат – от преки заповеди до изисквания неваксинираните да се подлагат на редовни тестове.

Сред работодателите, които са привърженици на по-решителните мерки са федералното правителство, щатските правителства на Калифорния и Ню Йорк, технологичните гиганти „Гугъл“ и „Фейсбук“, „Уолт Дисни“ и Националната футболна асоциация. Някои болници, университети, ресторанти, барове и други места за забавление също започнаха да изискват ваксини.

От „Тайсън Фуудс“, например, заявиха, че около половината от работната им сила в САЩ – 56 хил. служители, са си поставили ваксини, след като компанията, която преработва месо и птици, е организирала повече от 100 ваксинационни събития от февруари насам. Но добавят, че нямат планове да налагат на другата половина задължително ваксиниране.

„Уолмарт“ и „Амазон“, двата най-големи частни работодатели в Съединените щати, също отказват да въведат изискване за ваксинация за почасовите си работници и продължават да разчитат на стратегии като раздаване на бонуси и ваксиниране на работното място. Но „Уолмарт“ ясно заяви, че служителите в централата на компанията ще трябва да се ваксинират до 4 октомври.

Федералното правителство, което е и най-големият работодател в страната, не е склонно на компромиси. Миналата седмица президентът Джо Байдън обяви, че всички федерални служители и подизпълнители трябва да се ваксинират или да се примирят ежеседмични тестове, както и да загубят привилегии, като например командировките. Правителството е готово да поеме разходите за тестовете, но други работодатели разчитат на здравните осигуровки на служителите си за покриване на разходите.

В немалко от компаниите, където ваксинацията е задължителна, работят предимно офис служители, които вече са до голяма степен ваксинирани и не са склонни да работят заедно с неваксинирани. Докато хората, които все още отказват да се имунизират имат друг профил.

Решението на Байдън може да насърчи други работодатели, тъй като е сигнал, че ще имат пълно правно основание да наложат подобни правила, казва Брайън Кроп, ръководител на изследванията в областта на човешките ресурси в консултантската фирма „Гартнър“.

Но Кроп отбелязва, че някои компании са изправени пред сложни проблеми, които надхвърлят въпроса дали задължителното ваксиниране е законосъобразно, тъй като срещат сериозна съпротива срещу ваксините в много от щатите, в които работят.

На търговците на дребно като „Уолмарт“ може да им е трудно да оправдаят изисквания за ваксинация на служителите си, докато същевременно позволяват купувачите да са неваксинирани, обяснява Кроп. Магазините като цяло избягват да ограничават неваксинираните си клиенти, защото се опасяват да не ги отблъснат и защото е трудно да проверяват статуса им.

Според проучвания на „Гартнър“ по-малко от 10% от работодателите са заявили, че смятат да въведат изисквания всички служители да бъдат ваксинирани.

Но на фона на разочарованието, че ваксинацията не напредва, и тревогата от разпространението на по-заразния „Делта“ вариант на коронавируса, настъпва промяна в нагласите. Според Центровете за контрол и превенция на заболяванията към 2 август 69.9% от пълнолетните американци имат поставена поне една доза от ваксината – повече от месец закъснение от задачата, поставена от Байдън за 70% до 4-ти юли.

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.