Студентското общество за равенство оценява клипа „Годината, в която стана известен“ като неподходящ, обиден и сексистки

от -
511
Студентското общество за равенство категорично осъжда рекламния клип на Университетска телевизия „Алма Матер“ към Софийски университет „Св. Климент Охридски“ като част от кампанията „Годината, в която стана известен“. Без колебание намираме клипа за неподходящ, обиден и тежко сексистки.
В Софийски университет са се обучавали, обучават се и работят десетки хиляди момичета и жени във всички сфери на науката. Тяхната отдаденост, професионализъм, научни постижения и достойнство заслужават повече от образа на Цвети в печалния рекламен клип, чиято роля е сведена до обслужване на мъжките желания, гъделичкане на мъжкото его и радване на мъжкия поглед. Колкото и очевидно да звучи, явно трябва да го повторим: жените са пълноценни човешки същества и задачата им не е да удовлетворяват мъжете. Именно този начин на мислене стои в основата на насилието над жени, довело до редица трагични случаи (последният от които преди по-малко от две седмици) и държащо стотици хиляди жени в лични връзки и професионални отношения, белязани от насилие. В този смисъл няма как да приемем този рекламен клип като закачка. Той е вреден и опасен.
В социалните мрежи и в медиите главното действащо лице във видеото и директор на Университетска телевизия „Алма Матер“ Башар Рахал твърди, че клипът не е сексистки, а саркастичен. Сарказмът обаче е плод на обществени конвенции и специфичен контекст. Дори ако видеото е планирано като саркастично, целта очевидно не е постигната, видно от широката обществена реакция. Установената практика в такива случаи е видеото да бъде оттеглено, за което призоваваме.
Отново в медиите Башар Рахал казва, че с видеото се цели “позициониране на пазара”, като по този начин внушава, че то е ПР похват за привличане на внимание. Борбата за равнопоставеност на жените обаче не е и не трябва да бъде трик за достъп до пазара. Свободата на жените да се развиват според личните си качества и професионализъм в среда, свободна от насилие, не е стока, която може да се размени за ефирно време.
Поради това, освен за оттегляне на видеото, призоваваме:
· Управителният съвет на Университетска телевизия „Алма Матер“,
· Ректорът на Софийски университет,
· Националното представителство на студентските съвети
да положим съвместни усилия за масирана академична подкрепа на Протест срещу насилието над жени, който ще се проведе на 26 ноември 2018 година в София. Така можем да изпратим еднозначно послание, че нито Софийски университет, нито негови структури подкрепят и популяризират сексистки идеи.