Тръгват ли полските консерватори към забрана на разводите

След почти пълната забрана на абортите ултраконсервативните власти в Полша се подготвят за нов удар, този път срещу разводите. На все повече места в полските градове, магистрали, малки улици в кварталите, големи публични сгради и бизнес центрове, дори по автобусите, се провежда мащабна кампания с билбордове за популяризиране на традиционното семейство.

Билбордовете са толкова прости, колкото и набиващи се в съзнанието – няколко думи, изписани с детски почерк “Обичайте се, мамо и татко”.

От години насам вече Полша и нейната управляваща партия “Право и справедливост” (ПиС) се превърнаха в центъра на ултраконсервативната, прохристиянска и изключително патриархално насочена политика. И оттам тя задава тенденции за някои от по-крайните движения на целия континент. Това, което се прокарва като политики в страната е пример за много други консервативни политици в ЕС.

ПиС открай време вече води своя кръстоносен поход за защита на това, което те наричат “истинското семейство”. Засилват се позициите на Католическата църква в страната и се води борба срещу всеки опит за прокарване на права на жените и на ЛГБТ+ групите, като страната дори предприе мерки за оттегляне от Истанбулската конвенция за борба с домашното насилие, заради вероятността някъде там да е заложено евентуално признаване на трети полове.

Разделите в семейството действително имат негативен ефект върху децата, а когато самият развод е по-тежък, това може да нанесе сериозни травми върху тях. Някои връзки могат да бъдат спасени с терапия, което да спести доста проблеми на самите хора в двойката. Но много важно е как се подхожда по въпрос – не всички бракове могат да се третират по един и същи начин в светлината на спасяването им. Както и не всички бракове заслужават да бъдат спасявани.

Прилагането на обща рамка по въпроса, особено в семейства, в които има домашно насилие и реални проблеми, не работи. Общественият натиск в голямата част от случаите се стоварва предимно върху жената,

Пред Балканската мрежа за разследваща журналистика (BIRN) активисти предупреждават, че тази кампания звучи като позитивно послание и призив за семейна любов, но хората не трябва да се подлъгват за това каква е крайната цел в случая.

“Кампанията с билбордовете е хитър ход. Изглежда аполитично, просто призив за семейна любов. Изглежда, че говори от името на децата – повечето хора не виждат какво не е наред с това. Но подобно на плакатите, използвани в Ирландия преди няколко години – “Здравей, развод, сбогом, татко”, мисля, че беше слогънът там. Той има за цел да свърже развода със страданията на децата и след това да използва това като аргумент за забрана на развода. Разбира се, това е само предположение, но съм виждал достатъчно такива кампании, за да направя информирано предположение”, обяснява Агниешка Граф, феминистка и учен.

От BIRN проследяват кой стои зад тази кампания. Оказва се, че това е католическата организация Сихар, която работи за популяризиране и запазване на църковния брак.

Пред изданието лидерът на “Сихар” Анджей Шчепаняк обяснява, че тяхната цел е да бъдат спасени брачните клетви, които в католическата църква са свещени и неразривни, но в момента са изпаднали в криза.

Организацията по същество не признава факта, че с граждански развод може да бъде разтрогнат религиозен брак. С работата си групата се съсредоточава върху спасяване на бракове чрез саморазвитие, общностна подкрепа и т.н. Идеята е, че членовете на “Сихар” стимулират хора, чийто брак не върви, да се “учат на истинска любов по модела на Божията любов към човека”.

Реалният поръчител на кампанията е друга група – “Фондация Нашите деца – образование, здраве и вяра”, по-известна като “Фондация Корнице” – група, подкрепяща брачната институция като “естествена и най-важна среда за отглеждане на деца”.

Начело на тази фондация е Мариуш Клосек – бизнесмен и един от най-богатите хора в Полша според сп. Forbes. Той също така е и човек, който не жали средства за прокарването на множество инициативи и инвестиции за развиване на общностите, голяма част от които свързани с религията.

Клосек наистина дава сериозни средства за благотворителност – ремонти и строежи по местен манастир, дарения за болницата в град Рачибож и изграждането на детска градина за децата на служителите в нея, както и приют за бездомни и дом за деца с увреждания. Същевременно с това той е и един от основните дарители за кампанията срещу абортите – нещо, което той, в коментар за в. “Газета Виборча” обяснява че било кампания за удължаване на живота като цяло.

Въпреки всички тези позитивни послания обаче, местните активисти има причина да се притесняват. Тези билборди не се появяват в среда на вакуум. Едно такова послание, дори само една отделна кампания с билборди не биха предизвикали подобни притеснения, но такива изплуват напред, когато се наблюдава по-внимателно общият пейзаж и се видят натрупванията.

Подобни призиви срещу разводите буквално затрупват публичните пространства, отразяват по-широките усилия на правителството и неговите съюзнически групи да прокарат краен дневен ред, който може да има опасни последици за жените, особено тези в уязвими ситуации, отбелязват в свой доклад от Human Rights Watch.

“Може да изглежда, че не е нищо, но [тази кампания] е част от по-широка кампания срещу разводите и така нататък, която пренебрегва факта, че когато има насилие в дома, трябва да се махнеш за своята собствена безопасност”, коментира пред HRW служител от организация, предоставяща помощ на жени, преживели насилие.

Това е сериозен повод за притеснения, след като политиците и правителството полагат усилия да се оттеглят от Истанбулската конвенция, а публичните им изявления свеждат до минимум проблема с домашното насилие в Полша, смятат организации за защита на правата на жените в страната.

 

със съкращения

източник

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.