Центърът за безопасен интернет: антиромските сблъсъци зреят от десетилетие

Конфликтът, който се случва в Орландовци, е развитие на тенденция, чието начало е преди десет години. Неща, които преди смятахме за ексцесия, вече са норма, каза Георги Апостолов от Центъра за безопасен интернет към Фондация “Приложни изследвания и комуникации” по време на експертна кръгла маса на тема “Мястото на началното образование в превенцията на речта на омразата, дискриминацията и радикализацията”. Кръглата маса беше посветена на необходимостта от промени в началното образование, така че то да може да противодейства на омразата и радикализацията сред децата и младите хора. За тази цел екип на фондацията, заедно с психолози, методисти, начални учители, са разработили методика за работа с деца в началното училище, чрез която децата да се учат да приемат различието и да не приемат проявите на омраза и дискриминация.

Според Георги Апостолов, колкото по-рано започне да се работи с децата по тези теми, толкова по-добре – в осми клас вече едно дете често има формирано твърдо мнение и ако е увлечено по неонацизма например, трудно може да промени убежденията си. В интернет много хора се обединяват около “долнопробни каузи”, но не интернет е виновен за това, каза той и допълни, че ако се реагира на сигнали, това не е работа, а реактивност.

“Учим децата на корен квадратен, но не ги учим как да бъдат хора”, заяви Апостолов и предрече, че ще има и нови групи, които ще се превърнат в обект на омраза, освен ромите, турците и бежанците. Според него ролята на училището е от особено значение, защото често пъти родителите са с дискриминационни убеждения и възпитават децата си в омраза към различните.

Неонацизмът се е възродил и в България, заяви Константин Томанов, секретар на Националната комисия за борба с противообществените прояви на малолетните и непълнолетните. Той допълни, че за пропагандиране на неонацистки идеи се използват класни стаи и университетски аудитории. В България няма легални определения на понятията “екстремизъм” и “радикализъм”, уточни Томанов. Според него радикализацията не възниква “като от пистолетен изстрел”, тя е процес и е много важно да има чувствителност към началните ѝ признаци, които могат да се забележат у децата.

На молба на участник в кръглата маса да разкаже за ислямския радикализъм, Томанов отговори, че на него досега не му е докладван такъв случай.

Луиза Шахбазян от Центъра за безопасен интернет даде пример как родители възпитават децата си в омраза още преди да тръгнат на училище. Тя разказа, че нейна позната е споделила как дъщеря ѝ поискала лекарство, защото децата в детската градина ѝ казали, че няма да си играят с нея, защото е “болна от циганка”. Оказало се, че майката на едно от децата му казало да не си играе с момичето, защото “е циганка”. Детето помислило, че това е болест, и решило да предупреди и останалите.

Все повече класни стаи са мултикултурни, в тях има и ромски деца, и мигранти, но при липса на допълнителни мерки това води до сегрегация и формиране на дискриминационни нагласи, каза още Луиза Шахбазян. Тя допълни, че дискриминационните нагласи водят до реч на омразата. Според нея, интернет усилва и радикализацията на самите родители, но той може да се използва и като ресурс за толерантност. Тя представи методиката за противодействие на омразата в началното училище, разработена от екипа. В нея се включват уроци, които да провокират децата да развият умения да разбират емоционалния свят на другия и да уважават различието; домашни, които да включват и родителите, и училищни събития, на които учениците, учителите и родителите да говорят заедно.

Георги Богданов от Националната мрежа за децата цитира Мартин Лутър Кинг: “Верижната реакция, при която омразата поражда омраза, трябва да бъде прекратена, или ние ще рухнем в тъмната пропаст на взаимното унищожение.”

Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.