Великобритания: петиция против задължителните високи токчета на работа

Петиция против задължението жените да носят високи токчета на работа набира скорост във Великобритания. Отправената към правителството петиция, събрала над 111 000 подписа досега, е инициирана от лондончанката Никола Торп, предаде PinkNews. Поводът за нея е изгонването на Торп от работа през декември. В отговор на обществения натиск компанията, заради която е създадена петицията, промени правилата за дрескода на служителите си и вече допуска жените да ходят на работа с обувки с равни подметки.

В края на 2015 г. Торп постъпва на работа като рецепционистка. Жената от Източен Лондон е наета в известната компания „ПрайсуотърхаусКупърс“ чрез фирмата „Портико“. Когато обаче отишла на работа, от „Портико“ ѝ казали, че е длъжна да носи токчета, високи между два и четири инча (от 5,08 до 10,16 сантиметра). Торп отказала, като попитала дали колегите ѝ мъже също трябва да носят такива токчета. Тя казала, че няма да е в състояние да бъде на високи токчета през целия ден и попитала дали може да ходи в офиса с елегантни равни обувки. В отговор ѝ казали да си купи обувки с високи токчета, за да отговаря на дрескода, а когато отказала, ѝ се присмели и я пратили вкъщи, без да ѝ платят.

„Казах им „ако ми дадете причина защо носенето на обувки с равна подметка би попречило на работата ми, така да бъде“, но те не можаха“, сподели Торп в интервю за ББС Лондон и допълни: „От мен се очакваше по време на 9-часовата си смяна да бъда на крак, придружавайки клиенти до залите за срещи. Казах, че просто няма да мога да върша това на високи токчета.“

Торп разказва, че като споделя за инцидента във Фейсбук, е открила други жени, които са в същата ситуация. „Бях малко уплашена да говоря за това, в случай, че има силна негативна реакция“, каза тя и добави: „Но осъзнах, че трябва да надигна глас за това, защото то е много голям проблем.“

Ако петиция до правителството на Великобритания събере над 10 хиляди подписа, то е длъжно да вземе отношение, а петицията на Торп вече има над 100 хиляди.

„Не правя нямам нищо специално срещу компанията, защото те действат в рамките на правата си като работодатели да налагат официален дрес код, и както се оказва, част от това е жената да бъде на високи токчета“, сподели Торп. „Мисля, че дрес кодовете трябва да отразяват обществото и в наши дни жените могат да бъдат елегантни и официални и да носят равни обувки“, добави тя. „Освен че [обувките на високи токчета] причиняват увреждания, има и проблем със сексизма. Мисля, че компаниите не трябва да насилват за това служителите си жени“, заяви 27-годишната лондончанка.

Говорител на „Портико“ каза пред ББС: „В съответствие със стандартната практика в отрасъла, ние имаме персонални ръководства за външния вид за много от корпоративните си райони. Тези политики правят възможно служителите ни да се обличат по сходен начин и включват препоръки за подходящия стил обувки за ролята им.“ Той обеща, че компанията ще преосмисли правилата си си по отношение на женските обувки, като се консултира с клиентите и екипа си.

По-късно вчера стана ясно, че фирмата променя правилата си е вече ще допуска служителките ѝ да се явяват на работа с равни обувки.

Пред ББС от „ПрайсуотърхаусКупърс“ казаха, че са водили разговори за дрескода с „Портико“. Те обясниха, че възлагат обслужването на входовете и рецепциите си на външни фирми и че са разбрали за инцидента с Торп на 10 май, тоест 5 месеца, след като се е случил. От компанията подчертаха, че този дрескод не е тяхна политика.

По силата на британското законодателство работодателите имат право да уволняват служители, които не се вписват в „подходящия“ дрескод, след като им предоставят достатъчно време да си купят обувки и дрехи. Законно е и за мъжете и жените да важат различни дрескодове, но те трябва да бъдат „на едно и също равнище на елегантност“.

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика
Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.