Медии, издатели и неправителствени организации: Време е да спрем с враждебната реч

“Споразумение за неизползване на враждебна и дискриминационна реч в хода на официалната кампания за местни избори 2015 г.” инициират Сдружение за човешки права “Маргиналия”, Фондация “Медийна демокрация”, Асоциация на европейските журналисти – България, Съюз на издателите в България, АБРО, Съвет за електронни медии и още шест медийни организации.

Инициативата стартира на 17 септември в 12:30 часа в “Пресклуб БТА” на бул. “Цариградско шосе” № 49.

Освен българските печатни и електронни медии са поканени и представители на чуждестранни информационни агенции, като се очаква и присъствие от страна на дипломатическите представителства в България и Представителството на Европейската комисия в страната.

Авторитетни изследвания от последните години показаха, че употребата на “враждебна реч” ескалира в българското публично пространство, казват авторите на споразумението.

В своята дейност “език на омразата” употребяват политици, средства за информация, граждани в социалните медии.

Особено неблагоприятни ефекти има използването на “език на омразата” по време на избори. Противопоставянето на идеи е ценно за демокрацията, но когато се усили до степен към опонента да се подхожда с “враждебна реч”, е време за действие!“, призовават журналистическите организации.

В тази обстановка, през последните месеци, с участието на редица медийни и други неправителствени организации, се съгласува инициатива за подписване от политическите сили и медиите на Споразумението.

В съобщението до медиите авторите на споразумението също пишат:

Какво цели нашата инициатива?

  • Елиминиране или поне значително ограничаване на употребата на враждебна реч в хода на провеждане на предизборната кампания 2015.
  • Осъществяване на превенция на етнизирането на кампанията: много лесно конфликтите се възпламеняват от неуместния език, използван от политици и медии.
  • Засилване на медийната саморегулация по отношение на враждебната и дискриминационна реч, както и на отговорността на политиците за речта, използвана в хода на кампанията.
  • Провеждане на мониторинг върху употребите на език на омразата в медиите и в речта на политиците по време на официалната кампания.

Осъществяването на тези цели ще допринесе за това България да покаже воля за по-добра култура на медиите, както и за по-добра политическа култура. Благодарение на инициативата страната ни може да подобри позицията си в международните класации за свободата на медиите и качеството на медийното съдържание като цяло.

Споразумението не цели деполитизиране на предизборните дебати: политическите аргументи трябва да останат водещи, но с демонстриране на уважение към различията и към опонента. Не целим „обезцветяване” на кампанията: нейната атрактивност трябва да бъде осигурена с толерантни политически послания.

Време е заедно да се противопоставим на речта на омразата, защото тя ерозира солидарността между различните групи в българското общество. Нека освободим съдържанието на идеите, които предлагаме на хората, от разрушителната сила на омразата и враждата!

Инициатори на събитието са:

  • Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори – АБРО
  • Съвет за електронни медии (СЕМ)
  • Съюз на българските национални електронни медии
  • Съюз на издателите в България (СИБ)
  • Българска асоциация на регионалните медии (БАРМ)
  • Съюз на българските журналисти (СБЖ)
  • Фондация “Национален съвет за журналистическа етика”
  • Фондация “Медийна демокрация”
  • Сдружение за човешки права “Маргиналия”
  • Асоциация на европейските журналисти – България
  • Център за развитие на медиите
  • Мрежа за свободно слово
Avatar

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.