ХРУ: Повече от 22 млн. деца не посещават училище в Пакистан

от -
63

Около 22,5 милиона деца в Пакистан не посещават училище, повечето от тях са момичета, съобщават Хюман Райтс Уоч в нов доклад, публикуван във вторник.

Според доклада, озаглавен „Да образовам ли дъщеря си или да я храня: Бариери пред образованието на момичетата в Пакистан“ много момичета в страната просто нямат достъп до образование, включително и поради недостиг на държавни училища.

Докладът разкрива, че 32% от момичетата в начална училищна възраст не посещават училище, в сравнение с 21% от момчетата. До девети клас достигат само 13% от момичетата.

Също така, през 2017 г. Пакистан е изразходвал по-малко от 2,8% от брутния си вътрешен продукт за образование – далеч под препоръчителните четири до шест процента.

„Провалът на Пакистанското правителство в образователната система има опустошително въздействие върху милиони момичета“, заяви директорът на правата на жените на ХРУ Лиесл Гернхолц в прессъобщение до медиите: „Много от момичетата, които интервюирахме, отчаяно искат да учат, но вместо това растат без образование, което ще им помогне да имат повече възможности за бъдещето си“, коментира Гернхолц.

За целите на доклада от организацията са интервюирали 209 души, повечето от които са момичета, които никога не са посещавали училище или не са успели да завършат образованието си.

Според Елийн Мартинес, изследовател по правата на детето за ХРУ, „Липсва изпълнение на конституционното задължение на правителството да предоставя безплатно и задължително образование, така че родителите, които искат да изпратят момичетата си на училище, често не могат да го направят, ако не могат да си позволят да платят неформални такси“.

Сред факторите, които държат момичетата извън училище, според доклада, са недостатъчната инвестиция на правителството в училищата, липсата на училища, допълнителните разходи, свързани с обучение, телесното наказание и неспазването на задължителното училищно образование.

Докладът разкрива горепосочените проблеми както в държавните така и в частните училища в страната и посочва като допълнителни спънки липсата на правителствено регулиране на частните училища и корупцията. Фактори, които също имат значение са съществуването на детски труд, дискриминацията по полов признак, детските бракове, сексуалният тормоз, несигурността и атаките срещу образованието.

За специалистът в сферата на образованието Мохараф Заиди проблемът е структурен. Той не може да бъде решен чрез натикване на децата в училищата, просто защото няма достатъчно училища. „Като за начало“, той каза „Трябва да бъдат  построени нови училища“ и добави „Но трябва да се осигури също така,, че те са безопасни и продуктивни“.