Новите носители на “Пулицър” писаха основно за пандемията и расовите проблеми

За втора поредна година – и с надежда да е за последен път така – в САЩ връчиха виртуално наградите “Пулицър”, смятани за най-престижното отличие за журналистика. В седем допълнителни категории се отличават автори и произведения в сферата на изкуството, която през 2020 г. бе един от най-пострадалите от ограниченията сектори. Този път за тях бе направен компромис, като бяха допуснати автори и кандидати, които направиха премиери онлайн или такива бяха планирани да се случат през миналата година.

 

Носителите са автори по трите водещи за страната теми: пандемията, протестите след убийството от полицаи на Джордж Флойд и президентските избори през ноември.

 

Но журито връчи специална награда на тийнейджърката Дайнела Фрейжър, която засне със смартфона си прочутото видео, в което полицаи задушават до смърт чернокожия Флойд по време на арест. Така се отдава почит и на активността на гражданите, помагащи на медиите да достигат до събития, факти и доказателства за важни за обществото теми.

 

Наградата за репортажи по гореща новина е присъдена на The Star Tribune от Минеаполис за отразяването на смъртта на Флойд в града от множество гледни точки и нюансирано.

 

“Пулицър” за разследваща журналистика отива в 5-членен екип на The Boston Globe, разкрил как щатското правителство систематично не разкрива информация за опасни за всички шофьори на големи камиони.

 

Две награди има тази година за т.нар. разяснителни репортажи. Едната е за Ед Янг от The Atlantic – за поредица от публикации, подробно разказващи за пандемията, как се е развила, какви са сложните предизвикателства, провалите на администрацията в борбата с нея. Втората е свързана по-скоро с антирасистките протести, защото е за екип на “Ройтерс”, обработил огромен брой съдбни случаи, за да покаже защо и как действа правна доктрина, която на практика защитава полицията при употреба на прекалена сила, водеща често до смърт.

 

Отново разследване за органите на реда носи “Пулицър” за местни репортажи. Той отива в Tampa Bay Times за изчерпателно отразяване на това как властен и политически закрилят шериф си организира разузнавателна операция за профилиране на ученици.

 

Журналистическо разследване на полицията – този път частите ѝ за разгонване на протести с кучета – носи “Пулицър” на 3 издания и една неправителствена организаия в категорията “Национални репортажи” за това какви щети нанася на американците насъскването на такива кучета.

 

Като олицетворение на журналистиката, използваща все по-модерни средства, е наградата репортаж на международна тема – отличие за трима репортери от BuzzFeed News, които с помощта на сателитни снимки, архитектурна експертиза и интервюта с над 20 бивши затворници разкриват обширни обекти на китайското правителство за масово задържане на мюсюлмани.

 

История за пътя на мигрантите, стичащи се към американската граница, е отличена с “Пулицър” за т.нар. разширен репортаж (фийчър). В нея Наджя Дрост – журналист на свободна практика – разказва в The California Sunday Magazine за пътуването през района Дариен между Колумбия и Панама – едно от най-опасните за мигранти трасета в света, включително заради природата и простиращите се до 80 км безкрайни блата.

 

Мичъл Джаксън, също журналист на свободна практика, е награден в същата категория за разказа в Runnur’s World за убийството на чернокожия Ахмуд Арбъри – всъщност, една история за системния расизъм в САЩ.

 

Отново за расизма – но в случая основно заради събарянето на статуи на защитници на превъзходството на бялата раса – писа Пол Уилямс Richmond Times-Dispatch в щата Вирджиния и тоа му донесе награда в категорията “Коментар”.

 

Уесли Морис от The New York Times получава “Пулицър” за сходна тема пресечните точки на раса и култура в страната, но нейната котегория е “Критика”.

 

Доминирането на темата за расизма в американските медии през 2020 г. се затвърждава и от следващата награда – за “горещи” фоторепортажи. Тя отива при “Асошиейтед прес” и работата на нейни фоторепортери в различни градове на САЩ, отразили пъстрите реакции на смъртта на Джордж Флойд.

 

В същата новинарска агенция отива и “Пулицър” за репортажна фотография – призът на Емило Моренати е за разказа му в образи на това как възрастни испанци се борят с пандемията.

 

Разследване на радио журналисти от общественото NPR им донесе престижната награда а т.нар. звукови репортажи. То е за задълбочаващият се разлом в американското общество за притежаването на лично огнестрелно оръжие.

 

Още един “Пулицър” – в служба на обществото – отива отново при The New York Times за смела, неуморна и всобхватна работа по отразяване на пандемията и как тя е оголила расови и икономически неравенства и провали на управляващите, но също така за запълването с данни на създалият се вакуум и така помогнали на власти, здравни органи, бизнеса и обикновените хора по-добре да се подготвят и защитят.

 

Пиесата The Hot Wing King победи конкуренцията заради оригиналния разказ за това как се възприема мъжествеността в средите на чернокожите. Историята всъщност е за група приятели около еднополово семейство, подготвящо се за кулинарно състезание.

 

В категорията “История” отново победи книга за расовите отношения – Francise, The Golden Arches in Black America на Марша Шатлен, разказва за нееднозначната роля на индустрията за бързо хранене в чернокожите общности.

 

При биографиите също е отличена расовата тема – победителят е книга за Малкълм Екс The Dead Are Arising. Поезията, разказваща какво е да обичаш и да бъдеш обичан в обхваната от конфликт Америка, победи в тази котегория с Postcolonial Love Poem от Натали Диас. В документалната литература господства същата тема с Wilmington’s Lie, разказваща за расов бунт на белите 1898г., свалил законно избрано чернокожо ръководство на град в Северна Каролина.

източник

Хареса ли Ви статията? Ако да, подкрепете нашата кауза за правозащитна журналистика

Marginalia

Marginalia е интернет сайт за анализи, коментари и новини в областта на правата на човека. Пространство от съмишленици. И още.